Hej, försöker få en vän att förstå vad som är bäst att värma huset nu när priserna är lite jobbiga.
De har en Daikin Origo X25 samt el-element.
Ekonomin är sisådär och i panik så band de elen till c:a 5kr/Kwh i september för att skydda sig från topparna i vinter. (Det kan ju diskuteras hur bra det var, men jag förstår rädslan då när medelpriserna per dygn var uppåt 6-7kr)
I dagsläget körs enbart värmepumpen och inga element, dessutom sätts den på till och från vilket ger väldigt kallt inne och ojämn värme inne. Dessutom väldigt kallt i rummen längst bort.
Jag har försökt söka vad en sådan kan dra som mest men hittar inte så mkt som jag förstår. Den är kopplad på en 10A säkring så absolut max borde ju rent eltekniskt vara 2,3kW/h men är den verkligen så hög i förbrukning på max?

Jag föreslår att ha den på jämt, relativt låg tempinställning och fläkt på max för spridning, tänker mig att pulserandet i användandet bara innebär att det ändå går ut lika mycket energi när den ska värma upp utkylda huset till och från.
Tänker jag rätt? Var är rimligt att en sådan drar i snitt i Stockholmsområdet? Sitter i radhus om 135kvm och två plan, grannar på båda sidor och hyfsat isolerat med 80-tals mått mätt.
Försöker ge vännen en förväntad kostnad per månad för just värmen?
 
Det är bättre att värmepumpen går med låg effekt och varvtal på kompressorn hela tiden istället för att i perioder gå på max. Det ger högre verkningsgrad. Vad kan de ha för total årsförbrukning? 10000 kWh/år? Sedan får man fördela förbrukningen per kalendermånad då vintermånaderna givetvis kräver betydligt mer än sommarmånaderna.
 
  • Stapeldiagram visar procentuell månatlig elförbrukning över ett år, högst i januari och december, lägst på sommaren.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
J Josth skrev:
Det är bättre att värmepumpen går med låg effekt och varvtal på kompressorn hela tiden istället för att i perioder gå på max. Det ger högre verkningsgrad. Vad kan de ha för total årsförbrukning? 10000 kWh/år? Sedan får man fördela förbrukningen per kalendermånad då vintermånaderna givetvis kräver betydligt mer än sommarmånaderna.
Den används inte alls maj till augusti typ.
10000kWh på dessa månader skulle ge ett snitt på 1,73kW/h vilket känns väldigt högt?
 
Tänkte på total årsförbrukning 10000 kWh? Bra om man kan få fram deras årsförbrukning. Av det är mycket hushålls-el och resten för värme och varmvatten. Hur många personer i hushållet?
 
Om de låter värmepumpen gå hela tiden om än på lägre temperatur blir det mindre kostnader än om de maxar pumpen nu & då.
Detta gör att verkningsgraden (dvs den energi som man får ut för varje instoppad kWh) blir högre.
Att Maxar värmepumpar ger låg verkningsgrad och då måste man köra en oftare för att få samma totalvärme.

Plus att det är skönare och går att klä sig inomhus lättare med en jämn temperatur (även om den är i lägsta laget)
 
  • Gilla
Hubbe73
  • Laddar…
Hubbe73 Hubbe73 skrev:
Den används inte alls maj till augusti typ.
10000kWh på dessa månader skulle ge ett snitt på 1,73kW/h vilket känns väldigt högt?
men nog borde väl dom komma upp i 10000kwh/år med värme och varmvatten?Om det är inkl hushålsel så låter det bra trots det av talet dom har så borde dom kunna ha något element på.
 
Redigerat:
V växelventil skrev:
men nog borde väl dom komma upp i 10000kwh/år med värme och varmvatten?Om det är inkl hushålsel så låter det bra trots det av talet dom har så borde dom kunna ha något element på.
Absolut blir det mer än så med varmvatten och hushållsel. Jag vill bara veta vad just värmepumpen kan dra så de sparar in på rätt sätt.
 
Det brukar inte vara helt lätt att hitta siffror på kompressoreffekt, särskilt på luft-luft pumpar. Men vad jag kunde se när jag gogglade på Daikin origo så är max. värmekapacitet 5.6 kW med ett SCOP på 4, så då hamnar man ju på drygt 1,4 kW förbrukad effekt, vilket nog är en ganska normal effekt på kompressorn. Den är nog egentligen för liten för deras hus på 135 m2 men med radhus och "varma väggar" kan den nog funka om man kan tänka sig tjocka sockor och extratröja när det blir kallare.
Jag håller också med om att det inte är någon mening att låta den slå på och av, en låg inställning och låt pumpen styra till/från själv. Komplettera med några fläktar inomhus får att fördela runt värmen också i de kallare rummen.
 
  • Gilla
Hubbe73
  • Laddar…
Y Yaken skrev:
Det brukar inte vara helt lätt att hitta siffror på kompressoreffekt, särskilt på luft-luft pumpar. Men vad jag kunde se när jag gogglade på Daikin origo så är max. värmekapacitet 5.6 kW med ett SCOP på 4, så då hamnar man ju på drygt 1,4 kW förbrukad effekt, vilket nog är en ganska normal effekt på kompressorn. Den är nog egentligen för liten för deras hus på 135 m2 men med radhus och "varma väggar" kan den nog funka om man kan tänka sig tjocka sockor och extratröja när det blir kallare.
Jag håller också med om att det inte är någon mening att låta den slå på och av, en låg inställning och låt pumpen styra till/från själv. Komplettera med några fläktar inomhus får att fördela runt värmen också i de kallare rummen.
Jag tror också att de får stödvärma riktigt kalla dagar, det finns en äldre värmepump också som kan köras vid behov. Ville bara få veta vad just denna pumps maxkostnad per dygn är och tackar för ditt svar.
1,4x24x5=168kr eller 5040kr/mån.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.