Vi ska titta på ett hus som är till salu. Det är ett suterränghus på hela 230 kvm.

Vad jag tycker är lite konstigt är att det trots BERGVÄRME(2004), så ligger förbrukningen så högt som ca 31000 kr/år. Låter detta rimligt för er som har bergvärme. Vet inget om hur isoleringen ser ut i tak och väggar, det är en tegelkåk byggd 1966.

En sak till, är det någon som har kunskapen på vad man minskar förbrukningen genom att byta till nya termostater på alla radiatorer. Det ser ut att vara gamla i huset.
 
Frågan är vilket pris nuvarande ägaren har satt på kilowatttimmarna. Själv har jag för 2010 budgeterat för 1,60 kr/kwh (rörligt pris+skatt+nät+moms) vilket för dig skulle ge en förbrukning på knappt 20000 kWh. Det tycker jag låter fullt rimligt men med potental till förbättring...

Vad gäller termostater så har jag uppfattat det som att en värmepump helst ska jobba mot en radiatorkrets utan termostater. Temperaturregleringen sköts av värmepumpen så termostater behöver du inte. Blir det för varmt i något rum kan du strypa flödet till den radiatorn.
 
Tack för svar!
 
Vi kommer vara med på budgivning på huset men det skrämmer mig fortfarande att elförbrukningen är så hög som 24000 kWh. Brukar man inte säga att bergvärme minskar förbrukningen med ca hälften när man installerar detta. Då skulle ju det här huset ha haft en förbrukning på 48000 kWh utan bergvärme???

Finns det någon som har något att tycka till i ämnet, ler.
 
Mitt hus är ungefär lika stort. Årsförbrukningen brukar liggapå 18-19000kwh. Av det är nästan hälften hushållsel och bara 11000kwh (ungefär) kan härledas till värme och varmvatten. I det perspektivet är dina siffror inte så orimliga. Antag att isoleringen är dålig och att man slösat med el i övrigt (kanske lite elgolvvärme etc). Då är du lätt uppe i 24000kwh.
 
Så mycket som 11000kWh i hushållsel, suck.
Kanske ska bo kvar i vår tillbyggda sommarstuga då på 80 kvm med luft/luft värmesystem. Här har vi en totall elförbrukning inkl hushållsel på mellan 11 och 12 tusen. Fast vi har ju ingen golvvärme eller badkar heller:)
 
Läste fel, ca 9000kWh hushållsel alltså...
 
lindqvist71 skrev:
Läste fel, ca 9000kWh hushållsel alltså...
Just det. Och här är det TV, datorer, disk, tvätt, tork, belysning, motorvärmare, kaffekokare etc. Inga elgolv eller andra tjyvar.

Du kan ju dock välja att ha mörkt i huset, stänga av tvn, torka tvätt på lina osv. Går garanterat att spara tusenlappar på våra siffror. Om man vill. Vi ligger långt över "snittet".
 
Kaffekokare, ha ha. Drar den så mycket. Står den på dygnet runt eller, blir det gott:)
 
Hej.


Vi har precis köpt ett hus från 1933, tilläggsisolerat 1984 och har bergvärme sen 2005.

Hus är i 2 plan + källare och även en stor vind. 153 + 95 vind ej inräknad.

Det har bott 2 vuxna och 2 ungdomar i huset.

Dom gör av med 19000kwh + 7000 i hushållsel.

Bergvärmepumpen är på 9kw.

Låter detta rimligt, eller finns det potential att pressa ner?
 
zippa80 skrev:
Dom gör av med 19000kwh + 7000 i hushållsel.

Bergvärmepumpen är på 9kw.

Låter detta rimligt, eller finns det potential att pressa ner?
Jag tycker inte det låter jättelågt, vi har inte kommit längre än att hålet är borrat och kollektorn på plats.
Men jag hoppas vi kommer ner en bra under 19000kWh på 160m2 hus + 80m2 garage för värme och vatten.
Blir en IVT HE E9 pump.
 
lindqvist71 skrev:
Vi ska titta på ett hus som är till salu. Det är ett suterränghus på hela 230 kvm.

Vad jag tycker är lite konstigt är att det trots BERGVÄRME(2004), så ligger förbrukningen så högt som ca 31000 kr/år. Låter detta rimligt för er som har bergvärme. Vet inget om hur isoleringen ser ut i tak och väggar, det är en tegelkåk byggd 1966.

En sak till, är det någon som har kunskapen på vad man minskar förbrukningen genom att byta till nya termostater på alla radiatorer. Det ser ut att vara gamla i huset.
Tycker det låter orimligt högt. Men är det inte så de menar att driftkostnaden är 31000 kr/år. Jag betalar 1 kr/kwh. Jag bor i Sundsvall ca 230 kvm uppvärmd yta + eluppvärmt varmgarage.. Se min signatur.
 
Redigerat:
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.