Är nyfiken på vad ni som har bergvärme har för förbrukning per dag el månad under sommaren, d v s när ni endast använder pannan till varmvatten och el till hushållsmaskiner.
 
svårt o svara på, då olika hushåll förbrukar olika mycke hushåls el.

bara dom med separat mätare ken veta vad pumpen förbrukar om det nu är det du är intresserad av.

sen så skiljer det ju lite mellan ur folk gör med sin pump. själv kör jag med värmepumpen på hela sommaren & full fräs på golv värmen i badrumet. andra stänger ju av så pumpen bara gör varmvatten.
 
suan av det hela är väll att det inte går åt specielt mycke värme på sommaren oavsett vilket värmesystem man har så är det väll hushållsförbrukningen som är den stora posten under sommaren, så det du komer att se när folk redovisar är väl mäst hur mycke hushåls el dom förbrukar
 
Jag har jordvärmepump, hus på 2 plan, utan källare 180 m2.
Värme blir ca 200 kWh på sommaren, hushållsel håller sig på under 600 för tillfället.
Jag har separat mätare, årets avläsningar:

Värme Hushåll
Jan 973 793
Feb 779 589
Mars 878 661
April 566 722
Maj 0 0 Missad avläsning
Juni 373 1184
Juli 200 663
 
Tja en kompis ligger på 1000 kWh/mån nu på sommaren med jordvärme, Själv ligger jag på 200-220 kWh/mån med vedeldning varav vv kräver ca 300 kWh/mån så med elpatron skulle det gå ca 500 kWh/mån för mej..
 
Har ej bergvärme utan pellets, men pga dålig verkningsgrad under sommare så kör jag elpatron då.
Hushållsel ca 10 kwh/dygn
VV ca 20 kwh/dygn
Totalt 900 kwh/mån

Var därför lite intresserad av hur mycket lägre elförbrukning man får med bergvärme o dyl (i verkligheten, inte bara vad annonserna lovar).
 
bergvärme ligger på en tredjedel av elvärme i snitt på ett år. men räknar du bara på sommaren så ligger du på en fjärde del eller till o med en femtedel i vissa fall.
 
basshunter skrev:
Har ej bergvärme utan pellets, men pga dålig verkningsgrad under sommare så kör jag elpatron då.
Hushållsel ca 10 kwh/dygn
VV ca 20 kwh/dygn
Totalt 900 kwh/mån

Var därför lite intresserad av hur mycket lägre elförbrukning man får med bergvärme o dyl (i verkligheten, inte bara vad annonserna lovar).
Kanske vore ide med en elberedare för att göra vv på sommaren, Brukar gå 8-12 kWh/dygn normalt för vv o det finns beg till hyfsade priser..
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.