En släkting ska byta ut en 20 år gammal jordvärmepump på 9 kW och 400m slinga.

Huset befinner sig i mellanskåne men på 200m höjd (betydligt kallare och mer snö än lägre omgivning). Boytan är ca 150 kvm + att det finns ett element i tvättstugan i källaren (det är dock inte varmt i källaren, men termostaten på elementet är fullt öppen och släktingen vill bevara det så för att ändå få bort lite råhet i tvättstugan). Gammalt hus från 1900, ingen större renovering sedan 50/60-talet. För 20 år sedan eldades det med olja, och då gick det åt ca 3 kbm olja.

En VVS-firma var ut och kollade och gav en offert på en Thermia Calibra 7. Alternativet är en Calibra 12. Prisskillnaden är i mina öron negligerbar sett över livslängden (10000kr+moms mer för den större maskinen). Säljaren säger dock att det är bortkastade pengar eftersom den dels är onödigt stor och dels kommer förbruka mer el än den mindre sett över ett års tid.

Stämmer det att en större maskin förbrukar mer el? Tycker det låter lite konstigt - varför skulle den dra mer för att värma upp samma mängd vatten till samma temperatur? I bästa fall minskar man väl risken att elpatronen behöver gå in (även om det borde röra sig om ett fåtal dygn/veckor om året). I värsta fall borde de vl dra ungefär lika mycket?
 
Några hundra extra kWh per år kan det bli om man väljer en för stor modell istället för den optimala.
 
J Josth skrev:
Några hundra extra kWh per år kan det bli om man väljer en för stor modell istället för den optimala.
Vad finns det för fysikaliska anledningar till detta?

Glömde nämna att värmepumpen jobbar mot en 500 liters varmvattenberedare.
 
När det är milt väder blir det t.ex. mer on/off-körning för den stora värmepumpen medans den optimala pumpen jobbar på del-last i ett större intervall av effektområdet.
 
J Josth skrev:
När det är milt väder blir det t.ex. mer on/off-körning för den stora värmepumpen medans den optimala pumpen jobbar på del-last i ett större intervall av effektområdet.
Ah ok.
Glömde nämna att på databladet från VVS-firman har Calibra 7 effektområde 1.5-7kW och Calibra 12 har 3-12kW. Så jag antar att detta "problem" uppstår under perioder när det behövs mellan 1.5-3kW? Eller har jag missuppfattat hur det fungerar?

Den gamla värmepumpen tror jag är av "on/off"-typ, dvs. den går igång med ett sjuhelsikes brummande (om man råkar stå bredvid när den går igång) och stänger tvärt av sig - aldrig något mittemellan.
 
Jo precis. Även en för stor on/off-pump ger faktiskt något ökad förbrukning genom fler startar och kortare gångtider än en optimalt vald on/off-modell.
 
Å andra sidan kan den mindre modellen behöva eltillskott när det är som kallast eller extra mycket varmvatten förbrukas. Det behövs inte många timmar för att komma upp i de "Några hundra extra kWh" som en större pump eventuellt drar på det teoretiska planet.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.