någon som har eller har testat en förbränningstoalett likt den som säljs på
k-rauta Sivert eller vad den heter?

Är intresserad av att köpa en sådan men vill gärna höra vad andra tycker om den...

Mvh/ Martin
 
Jag vet inget om K-Rautas toalett men allmänt sett verkar det ganska dyrt att bränna upp skiten ::) Uppåt 1 kW per besök så att säga, borde varken vara en särskilt miljömässig eller privatekonomisk vinst (särskilt inte som toan kostar 20-30 tkr). Enda anledningen till en sådan är väl om man inte har någon godkänt avlopp, men då kanske mulltoa eller separeringsvariant är ett bättre alternativ (under förutsättning att den dimensioneras och installeras rätt). Eller ett numera olagligt gammalt hederligt skithus/torrdass om det gäller sommarstugan.
 
den som säljs på k-rauta drar 0.4 kW per spolning men bidrar till värmen på toaletten så element behövs inte...

Som det är nu har vi frystoa och den står och drar ström hela tiden likaså plus att
hämtning kostar ca 2.500 kr per året och då är det 1 (!?) tömning i månaden...extratömning kostar mer så det springer iväg en jäkla massa slantar just nu för att gå på toa...

med bränntoa så slipper man avfallshanteringen ( bara askan som jag tar hand om själv) samt nyinstalation av annan toalett wc etc...
brännarmuggen har jag hört ska vara enkel att installera!

så drar den 0,4 Kw per spolning och man går på toa 10 ggr per dygn 2 pers blir det
1460 Kw per år och med en ca pris på 70 öre per kW blir det 1022 kr per år... det är inte mycket.... så för min del skulle jag spara pengar...tror jag, såvida jag inte räknat fel! :p
 
Skiten bränner den, men vad händer med urinen? Och ansluter man den till en skorsten? Finns det några slitdelar som måste bytas?
 
urinen förångas, allt som blir är bakterifri aska... inga slitdelar som jag har läst om än iaf.
Ansluts till en skorsten men utluften är inte så pass varm att man behöver någon speciell behörighet för att installera, det räcker med vanliga ventilationsrör, så kort å gott är det bara att; plugga in den i eluttaget, borra hål i väggen för skorsten ställa den på plats och sen kan du nyttja bäst du vill!

JO!! det är en liten del till som jag hade glömt, i toalettskålen ska man sätta en liten påse, typ som ett kaffefilter som jag förstått det, så att det inte fastnar fekalier i skålen och för att allt lättare ska förbrännas.. så det blir ju en liten kostnad samt lite göra att se till att en sådan finns på plats innan varje besök!

här kan ni läsa mer om den; http://www.fogas.se/rwdx/files/toa.pdf

/Martin
 
swecul skrev:
i toalettskålen ska man sätta en liten påse, typ som ett kaffefilter som jag förstått det, så att det inte fastnar fekalier i skålen och för att allt lättare ska förbrännas.. så det blir ju en liten kostnad samt lite göra att se till att en sådan finns på plats innan varje besök!
Ajdå, det låter en aning opraktiskt...
 
njaa praktiskt är den nog då den fyller en funktion, det är nog snarare en vanesak samt en ekonomisk kostnad.
 
Ja men är det verkligen besvärligt att dra in en vattenleding och ett avlopp (ev klenare dimension med kvarn) för dig?

Rent kostnadsmässigt har jag svårt att se att det skulle vara lönsamt med förbränning och bekvämlighetsmässigt är det definitivt sämre.
 
jo jag har ju bara 2-kammarbrunn och ska jag göra om det hela till nån typ av separett etc, så krävs det ju fortfarande en avfallshantering som jag helst slipper.

Bekvämligheten tycker jag är likvärdig med alla andra icke-vattentoaletter, nån form av hantering krävs ju.

I alla andra möjliheter jag sökt så krävs en avfallshantering som är betydligt mer kostsam än denna.

Har jag räknat orimligt el dyl så får ni gärna rätta mig.

Mvh / Martin
 
50min förbränningstid, va händer om två pers är skitnödiga på samma gång? :surprised:
 
ja förslagsvis så får man väl lotta om vem som ska gå först! den förbränner sedan medans den andre sedan går och gör sitt...
 
swecul skrev:
ja förslagsvis så får man väl lotta om vem som ska gå först! den förbränner sedan medans den andre sedan går och gör sitt...

får akta sig så man inte bränner sig då ;)

Nä men då är de ju inga problem
 
ska skicka in anmälan om ändrat avlopp till komunen och är det ok där så ska jag banne mig köpa en!
 
Har nyligen köpt en Cinderella (liknande Sievert) till sommarhuset och är helnöjd, inget mer kladd med den gamla mulltoan. Lite aska i en skål bara, tömmer ut c:a 2 dl aska varannan vecka på 4 personer.
 
Skulle vilja höra fler som provat Cinderella innan vi tar ngt beslut. Och gärna i jämförelse med vacuumtoa som annars är alternativet numera i Norrtälje kommun (ja, om man ska följa reglerna, alltså).

"trött på skitprat om tömningar mm runt matbordet"
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.