Hej alla hjälpsamma briljanta människor

1. Bör jag lägga denna tråd i annat forum än badrum? Visste inte om El vore bättre?

2. Första sommaren i nyköpt sommarhus. Förre ägaren var mycket noggrann och duktig så det mesta är Tiptop. Dock nu märkte jag att elkabel och elkontakt till förbränningstoaletten är mycket het, så het att man inte kan hålla i den. Den ser lite citrongul ut men vet inte om den var det förut oxo.

Det har varit mycket varmt i badrummet och jag hade nyss kört tvättmaskinen i uttaget bredvid. Den kontakten var normal när jag tog ut den för att åter sätta i varmvattenberedaren. Nu blev jag rädd och drog ut båda två över natten och öppnat fönstret för att kyla ner rummet.

Det är såvitt jag kan se originalsladd till separetten.

Måste jag ringa elektriker för koll / byte eller kan det bli hett ibland? Det känns ju inte helt säkert?? Närbild av en vit elkontakt med två uttag. Uttaget visar tecken på gulning, vilket kan tyda på överhettning eller värmeskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gulnad elkontakt insatt i en vit maskin med en temperaturvred, temperaturen är inställd på 40 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Kontrollpanel på en Cylinda-tvättmaskin med flera knappar för olika tvättprogram, inklusive fördröjd start och centrifugering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Närbild av en vit elkontakt med två uttag. Uttaget visar tecken på gulning, vilket kan tyda på överhettning eller värmeskador.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Vit varmvattenberedare med ansluten elkabel och kontakt samt två vägguttag i ett badrum. Text på varmvattenberedaren visar specifikationer och CE-märkning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
En gulnad elkontakt insatt i en vit maskin med en temperaturvred, temperaturen är inställd på 40 grader.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Tacksam för svar.
 
Jag skulle byta både vägguttaget och stickkontakten och kanske även mäta att apparaten drar ungefär den ström den förväntas dra utifrån angiven effekt.
 
  • Gilla
Dilato och 3 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Jag skulle byta både vägguttaget och stickkontakten och kanske även mäta att apparaten drar ungefär den ström den förväntas dra utifrån angiven effekt.
Tusen tack.
 
Byt plats på tvättmaskin och Cinderella och kör vardera så borde du kunna lista ut om det är kontakten eller uttaget som är problemet, jag gissar uttaget

Värmen kommer alltså troligtvis pga dålig kontakt
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Missfärgningen ser lite skum ut tycker jag. Det brukar bli en svartare kulör när det blir varmgång i grejorna.
Uttagen ser friska och fina ut.

Kolla typskylt på förbränningstoaletten och vilken märkeffekt (W) den har.
Kanske du fundera över en fast anslutning av toaletten istället för dessa eluttag. Samma sak gäller för varmvattenberedaren.
 
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
P pjkw skrev:
Byt plats på tvättmaskin och Cinderella och kör vardera så borde du kunna lista ut om det är kontakten eller uttaget som är problemet, jag gissar uttaget

Värmen kommer alltså troligtvis pga dålig kontakt
Tack. Provar och är bättre.
Jag gjorde även ’ överhettningsskydd’ manöver igår och stängde av toa och varmvattenberedare över natten. Men fortfarande något varm. Får bevaka. Stort tack i a f.
 
E etompau skrev:
Missfärgningen ser lite skum ut tycker jag. Det brukar bli en svartare kulör när det blir varmgång i grejorna.
Uttagen ser friska och fina ut.

Kolla typskylt på förbränningstoaletten och vilken märkeffekt (W) den har.
Kanske du fundera över en fast anslutning av toaletten istället för dessa eluttag. Samma sak gäller för varmvattenberedaren.
viktigt att veta med att det blir svart. . Hoppas jag slipper ringa elektriker.

Fasta uttag ? Vad menas?

Nu är den helt kall. Men får kolla under dagen
 
Evgu Evgu skrev:
Fasta uttag ? Vad menas?
Fast anslutning. Man skippar stickpropp och vägguttag och ansluter apparatens anslutningssladd permanent till husets elanläggning. Därmed undviker man felkällan som stickpropp och vägguttag kan vara, speciellt vid lite högre belastning.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Evgu Evgu skrev:
viktigt att veta med att det blir svart. . Hoppas jag slipper ringa elektriker.

Fasta uttag ? Vad menas?

Nu är den helt kall. Men får kolla under dagen
Fast anslutning, då klipps stickkontakten bort och kabeln ansluts fast och permanent i en kopplingsdosa, ev. kompletterat med en strömbrytare. Något som varje elfirma kan fixa åt dig.

Finns det inte någon termostat på förbränningstoan? Om ja, kolla så att den fungerar, kanske finns det även någon indikatorlampa som visar när värme är aktiverad.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
Evgu Evgu skrev:
Fasta uttag ? Vad menas?
Fast anslutning har du fått som förslag, jag tycker att du ska fortsätta ha toan ansluten med en stickpropp då det på det viset är möjligt/ rimligt för dig själv att koppla bort toan när det behövs ( tex när du behöver skicka den på service).
Ett bra vägguttag och en felfri anslutnings sladd/stickpropp behövs till förbränningstoan, kan du inte avgöra själv om dina grejor är fullgoda behöver du anlita nån som kan ( granne eller vän kan du börja med)
Elektriker kanske du behöver anlita om uttaget eller sladden behöver bytas om du saknar kunskap att göra det själv.
 
  • Gilla
Dilato och 2 till
  • Laddar…
E etompau skrev:
Fast anslutning, då klipps stickkontakten bort och kabeln ansluts fast och permanent i en kopplingsdosa, ev. kompletterat med en strömbrytare. Något som varje elfirma kan fixa åt dig.
Men fastanslutning är knappast lämpligt på en produkt som återkommande behöver skickas på service enligt tillverkaren.
 
  • Gilla
Evgu och 1 till
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Elektriker kanske du behöver anlita om uttaget eller sladden behöver bytas om du saknar kunskap att göra det själv.
Även här får faktiskt en kunnig vän hjälpa till.
 
  • Gilla
Dilato och 1 till
  • Laddar…
Alfredo Alfredo skrev:
Även här får faktiskt en kunnig vän hjälpa till.
Absolut
 
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
F fribygg skrev:
Men fastanslutning är knappast lämpligt på en produkt som återkommande behöver skickas på service enligt tillverkaren.
Nej är det så, så blir det så klart enklare med en stickkontakt.
 
  • Gilla
Evgu
  • Laddar…
E etompau skrev:
Missfärgningen ser lite skum ut tycker jag. Det brukar bli en svartare kulör när det blir varmgång i grejorna.
Uttagen ser friska och fina ut.

Kolla typskylt på förbränningstoaletten och vilken märkeffekt (W) den har.
Kanske du fundera över en fast anslutning av toaletten istället för dessa eluttag. Samma sak gäller för varmvattenberedaren.
Tack Alfredo, Fribygg , Etompau
E etompau skrev:
Fast anslutning, då klipps stickkontakten bort och kabeln ansluts fast och permanent i en kopplingsdosa, ev. kompletterat med en strömbrytare. Något som varje elfirma kan fixa åt dig.

Finns det inte någon termostat på förbränningstoan? Om ja, kolla så att den fungerar, kanske finns det även någon indikatorlampa som visar när värme är aktiverad.
den fungerar. Tack så mycket. O är kall nu.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.