Hej!

Vi har köpt och installerat en Cinderella comfort. Jag har tömt den två gånger redan (eftersom den indikerat för tömning) trots att vi bara använt ca 90 påsar. Det borde klara sig dubbelt så länge enl tillverkaren..

Men den verkliga frågan: själva askan! När jag ska tömma så är det bara ca 20% som är aska som rinner ur skålen när jag vänder den uppochner. Ca 30% ramlar ur med lite hjälp men 50% av askan har blivit som cement och jag får hacka loss den ur skålen!

Någon med liknande problem? Varför?

Mkt tacksam för hjälp!
 
Det blir så om man pinkar mkt i den. Det är saltet som kristalliseras eller nåt sånt.

Ta ur insatsen där askan är och häll i kallt vatten som får stå 30 min. Skrapa ut det lösa och upprepa vid behov.
 
  • Gilla
stemor
  • Laddar…
E
Det är mycket riktigt som Tosse säger, det är urinet som kristalliserar sig vid 500-600 grader som det blir i förbränningskammaren. Vill man undvika det är det bara att inte kissa alltför mycket på den (typ killar får kissa ute). Vad gäller tömningsintervallen så beror den på hur många lucköppningar du gör (det är där "räknaren" sitter). Är det så att du tittar om påsen trillat ner efter varje besök, ja, då har du hastigt och lustigt gjort två besök.
 
T Tosse skrev:
Det blir så om man pinkar mkt i den. Det är saltet som kristalliseras eller nåt sånt.

Ta ur insatsen där askan är och häll i kallt vatten som får stå 30 min. Skrapa ut det lösa och upprepa vid behov.
Alltså det här med vatten.. Funkar inte alls!! Har tom låtit vatten stå i över natten utan något som helst resultat.. undrar om man kan göra en lösning? Ättika? Citronsyra?
 
E Erik Roos skrev:
Det är mycket riktigt som Tosse säger, det är urinet som kristalliserar sig vid 500-600 grader som det blir i förbränningskammaren. Vill man undvika det är det bara att inte kissa alltför mycket på den (typ killar får kissa ute). Vad gäller tömningsintervallen så beror den på hur många lucköppningar du gör (det är där "räknaren" sitter). Är det så att du tittar om påsen trillat ner efter varje besök, ja, då har du hastigt och lustigt gjort två besök.
Hade ingen aning om att "räknaren" sitter i locket. Får bli till att utbilda familjen till att lyssna och inte se! Tack!
 
S stemor skrev:
Alltså det här med vatten.. Funkar inte alls!! Har tom låtit vatten stå i över natten utan något som helst resultat.. undrar om man kan göra en lösning? Ättika? Citronsyra?
Okej, hos mig funkar det. Kanske beror det på vad man har för vatten. Pink-kristallerna borde ju vara hyffsat lika kan man tycka. Hör med Cinderella om du inte får svar här.
 
  • Gilla
Lövis021
  • Laddar…
S stemor skrev:
Alltså det här med vatten.. Funkar inte alls!! Har tom låtit vatten stå i över natten utan något som helst resultat.. undrar om man kan göra en lösning? Ättika? Citronsyra?
Stålborste på skruvdragaren fixar problemet med insatsen.
 
  • Gilla
stemor
  • Laddar…
T Tosse skrev:
Okej, hos mig funkar det. Kanske beror det på vad man har för vatten. Pink-kristallerna borde ju vara hyffsat lika kan man tycka. Hör med Cinderella om du inte får svar här.
Fungerar utmärkt här med. Vatten i en halvtimme och en diskborste så är det mesta borta
 
  • Gilla
stemor
  • Laddar…
S stemor skrev:
Alltså det här med vatten.. Funkar inte alls!! Har tom låtit vatten stå i över natten utan något som helst resultat.. undrar om man kan göra en lösning? Ättika? Citronsyra?
Hej hade samma problem tills jag fick lära mig att hälla varmt vatten i askskålen tillsammans med en diskmedels tablett det löste problemet
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.