Hej!
Jag har precis köpt hus med krypgrund. Krypgrunden har igensatta ventilationshål (plastade) och en woods 12 luftavfuktare. Funkar bra och ligger runt 60%. Men har även en Handöl braskamin var förbränningsluftintag går rakt ner till krypgrunden.

Så här har konstruktionen sett ut sedan 2003 och ingen tillväxt finns att skåda där nere. Jag har läst mig till att det är en oklok lösning, i alla fall när det gäller en uteluftsventilerad krypgrund. Men vad gäller för min krypgrund, kan nuvarande lösning bestå eller borde jag dra förbränningsluften till ett av ventialtionshålen?
 
Åsa Lund
Du är på rätt spår att fixa en kanal tycker jag
 
Okej! Men skapar jag mig några bekymmer att lämna konstruktionen i befintligt utförande?
 
JatteJohan JatteJohan skrev:
Okej! Men skapar jag mig några bekymmer att lämna konstruktionen i befintligt utförande?
Beror väl lite på hur mycket luft kaminen förbrukar, och hur ofta du kommer att elda .
 

Bästa svaret

Vore intressant att veta om du gjort något sedan tråden skapades?
Vi har en kakelugn där det ser ut som att den hämtar förbränningsluften från krypgrunden. Jag har nyligen satt ner en avfuktare och tätat alla ventiler så därför undrar man ju lite.

Men har du haft den konstruktionen sedan 2003 så lär det väl inte vara något att oroa sig över.

(Jag inbillar mig att orsaken till att vår krypgrund ändå har varit så välmående (ingen påväxt) är pga regelbundet eldande höst/vinter som skapat en bättre cirkulation.)
 
G Gullik skrev:
Vore intressant att veta om du gjort något sedan tråden skapades?
Vi har en kakelugn där det ser ut som att den hämtar förbränningsluften från krypgrunden. Jag har nyligen satt ner en avfuktare och tätat alla ventiler så därför undrar man ju lite.

Men har du haft den konstruktionen sedan 2003 så lär det väl inte vara något att oroa sig över.

(Jag inbillar mig att orsaken till att vår krypgrund ändå har varit så välmående (ingen påväxt) är pga regelbundet eldande höst/vinter som skapat en bättre cirkulation.)
Allt beror på hur mycket luft kakelugnen tar .. Är det mycket luft så kan det bli svårt att tända, plus att du dra in luft i grunden, luft som du inte kontrollerar vart den kommer ifrån....
 
Dan_Johansson Dan_Johansson skrev:
Allt beror på hur mycket luft kakelugnen tar .. Är det mycket luft så kan det bli svårt att tända, plus att du dra in luft i grunden, luft som du inte kontrollerar vart den kommer ifrån....
vid tändning så öppnar vi alltid en dörr en bit för att få bra drag. vi har även friskluftsventiler i bostadsytan. huset har även mekaniskt frånluft som jag brukar vrida ner till minimum under vintertid.
ventilen till förbränningsluften för kaminen kan man ju även den reglera har jag sett. (stänger man den mer så borde mer luft gå in via friskluftsventilerna)
har inte börjat elda ännu så vi får se om jag märker någon skillnad iom att ventilerna i grunden är tätade
 
  • Gilla
uhmfufu
  • Laddar…
G Gullik skrev:
Vore intressant att veta om du gjort något sedan tråden skapades?
Vi har en kakelugn där det ser ut som att den hämtar förbränningsluften från krypgrunden. Jag har nyligen satt ner en avfuktare och tätat alla ventiler så därför undrar man ju lite.

Men har du haft den konstruktionen sedan 2003 så lär det väl inte vara något att oroa sig över.

(Jag inbillar mig att orsaken till att vår krypgrund ändå har varit så välmående (ingen påväxt) är pga regelbundet eldande höst/vinter som skapat en bättre cirkulation.)

Hej!
Har inte gjort några ändringar ännu, och inte eldat heller för den delen. Kommer endast trivseleldas under vinterhalvåret. Jag har inte bestämt om några ändringas ska utföras i framtiden, vi får väl se hur allt uppför sig under vintern.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.