har köpt en bostadsrätt å vill renovera badrummet själv men föreningen säger att om en skada inträffar på mitt, deras å ev grannens så får jag betala allt själv då förenigen har försäkrat alla lägenheter kollektivt.
stämmer det??
 
Ja, det stämmer. Du bör ha egen försäkring och ansvarsförsäkring och se till att arbetet görs korrekt.
 
Föreningen har en fastighetsförsäkring, den har ofta en hög självrisk, kanske 30 000 kr. Därför ska man ha en tilläggsförsäkring för bostadsrätt, som täcker den mellanskillnaden och skador på din fasta inredning.
Föreningen kan t.ex. kräva dig på deras självrisk om du varit oaktsam, och kanske orsakat skadorna. Se till att ha tillstånd från styrelsen om du ska renovera och se till att arbetet utförs korrekt, så ska det inte vara några problem.
 
oki så jag måste ha ansvarsförsäkring? skulle en skada inträffa trots man följt branschregler så täcker min extra tecknade ansvarsförsäkring som kostar blyga 295 kr /år föreningens självrisk som är på 49 000 kr?

dessutm säger vicevärden att skall det renoveras skall det va av nån som har certifikat...jag får inte renovera själv..har de rätt??

å sen..om föreningen skadar mitt nya badrum..vem ska bli ansvarig så det blir omrenoverat? deras ledingar kan gå sönder ju...
eller om grannens badrum sprider fukt till mitt badr'um..va händer då? specielt om grannen inte har försäkring??
 
Du ska alltid ha extra bostadsrättsförsäkring oavsett om du renoverar själv eller inte. Det är lika självklart som den vanliga hemförsäkringen.

Jag är osäker på om föreningen har rätt att kräva att medlemmar inte får utföra badrumsrenoveringar själva. Det är mycket möjligt. Föreningen har definitivt rätt att kräva att renoveringen ska vara "fackmannamässigt utförd" och det är upp till dig att kunna bevisa att den är det.

Om de ledningar som föreningen ansvarar för går sönder så är det föreningen som ska åtgärda skadorna. Observera att det finns en gränsdragning för vilka ledningar som föreningen ansvarar för och vilka du ansvarar för. Ofta ansvarar föreningen för allt vatten-avlopp men det behöver inte vara så (läs stadgarna).

Om du drabbas av fukt från grannen beror det förmodligen på omständigheterna vad som händer. Om grannen har fastighetens originalinstallation (som föreningen ansvarar för) så fixar föreningen det. Om skadan inträffat pga att grannen har misslyckats med hemmarenovering blir det möjligen mer komplext. Antingen ordnar föreningen det och kräver grannen på kostnaderna (nog det troligaste) eller så får du kräva skadestånd direkt av grannen.

Och ett sista råd: du och föreningen är inte "du" och "dom". Du är en del av föreningen. Se till att hålla dig på god fot med styrelsen, en konflikt kommer du bara förlora på.
 
oki tack för upplysningen

men om jag vållat skada på föreningens väggar/golv eller grannes tak..å jag har försäkring kommer min försäkring gälla? eller kommer försäkringsbolag att hitta på saker?
 
Det beror helt på omständigheterna och vad som står i dina försäkringsvillkor. Oftast tar föreningens försäkring alla skador som ligger utanför din lägenhet, föreningen kräver dig/ditt förs. bolag på självrisken som kan vara en bra bit över 50 000. Föreningens försäkringsbolag kan i vissa fall välja att kräva dig på den totala summan för skadan (som ofta ligger i miljonklassen), men det är mycket ovanligt och jag tror att det näst intill skall vara avsiktlig skada om de skall göra så.

Föreningen kan troligen inte kräva att fackman skall göra tätskiktet för det är ditt ansvar, däremot att det skall vara fackmannamässigt gjort.

Om det gäller vvs så kan föreningen kräva att fackman skall göra jobbet och tom. kräva att du skall låta en viss firma göra jobbet. För då är du (ofta) inne på att göra om rör som är föreningens gemensamma egendom. Samma sak med el.

Om du inte följer en sådan "rekomendation" så kan i värsta fall föreningen begära din bostadsrätt förverkad (ungefär = vräkning).
 
oki nu är det klart...föreningen hade fel om kravet på att jag va tvungen att anlita certifierad firma :)
sen är det klart med försäkringsbolgaet att skulle en skada inträffa om jag renoverat själv å följt branschregeler men kanske missat eller slarvat så betalar jag endast en självrisk som är på 1500 :) resten betelar förskringsbolgaet..skönt att ha papper på det :=)
 
Låter som du har avsikt att göra jobbet dåligt och sen luta tillbaka när du betalt endast 1.500 kr och få nytt fackmässigt utfört..

De brukar också kräva 20-25% av renoveringssumman utöver självrisken. Gäller hus iallafall, osäker om bostadsrätt.
 
nej då men vill helgardera mig =)
dessutom vill jag inte bli poppis hos försäkringsbolag då mina premier skulle höjs utan att jag får veta det
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.