Tanken är att jag ska byta panna och en av rörmockarna som skulle lägga anbud sa at det var förbjudet med tryckkärl i vissa kommuner. Att inte sotaren tillät det. Är deta en sådanhär grej där sotaren sätter sig över Gud och alla andra som i många andra fall? Måste väl gälla samma regler över hela Sverige eller kan de bestäma hur de vill?
 
Jag stötte på en rörmockare som försökte krångla sig ur att sätta tryckkärl utan ville dra ledningar upp till vinden för att ha öppet kärl. Enklaste sättet att få reda på om så är fallet är att ringa till sotaren och fråga. Min erfarenhet av sotaren är att de är väldigt hjälpsamma om man har frågor.

I mitt fall så blev det en annan rörmockare som fick ordern...
 
Vad trött jag blir!!!

En j-a sotarmurre har inte ett f-ba-e j-a sk-t med tryckkärlet att göra!!!

Det finns bestämmelser för hur installationen ska se ut med tryckkärl, säkerhetsventiler och hela mollevitten och dessa heter Boverkets Byggregler, BBR, och finns att ladda hem på Boverkets hemsida. Dessa gäller hela Sverige.
Enlig dessa är det fullt tillåtet med slutet system med tryckkärl. Detta måste då dimensioneras riktigt samt ha tre av varandra oberoende skydd mot övertemp och för högt tryck. Dessa kan tex vara pannans dragregulator/fläkttemostat, säkerhetsventil och syrventil. Det kan även vara andra anordningar än detta.

Prata med en VVS-ingenjör eller rörmokare.

Sotarns kunskapsområde är eldstäder och skorstenar. Något annat har han inte med att göra. I föreskrifterna för hur brandskyddskontroll ska gå till står något i stil med att om han under kontroll "ser något skumt" rörande något annat område, tex tryckkärl, "skall vederbörlig myndighet underrättas härom" vilket i detta fall är byggnadsnämden! Sotarn själv kan inte "underkänna" något annat än eldstad och skorsten!

Detta gäller även vid besikting av ny panna.

Märk även: Svensk bygglagstiftning är INTE retroaktiv, är huset och skorstenen byggt tex 1876 görs kontrollen enligt 1876 års regler...



EDIT: Ovanstående hindrar ju inte att de flesta sotare är normala, vettiga och hyggliga människor som går att prata med!
EDIT2: Rörisen kanske tyckte det var krångligt att beräkna tryckkärlet? På Beulcos hemsida finns ett bra excelark för detta!
 
DEt var rörisen som stött på lite olika sotare. Men deta ska meddelas till rörisen att allt är ok, är han osäker han jag ju bara hänvisa till Boverket då. Vill ju inte dra alla sotare över en kam men... Han vi har ska visst vara bra. Men verkar som att i de flesta fall de har något at säga till om som kanske inte rör deras område
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.