Vi har ett fritidshus i ett område som bebyggdes på 60-talet.
Samfälligheten äger huvuddelen av marken, som är skogbeklädd.
Fritidstomter på c:a 2000 kvm är avstyckade i sektioner om 4-8 i rad längs vägarna.
Vår tomt gränsar till allmänning på två sidor och väg på den tredje.
Vi vill sätta upp ett Attefallhus på tomten vid gränsen mot allmänningen (i stället för mot grannen på andra sidan) och vi vill sätta det c:a 3 m från gränsen, dvs närmare än 4.5 m. Detta pga en bergklack.

Så vi ville ha samfällighetens tillstånd till detta, men då hävdas det från styrelsen att de inte kan ge sådant medgivande! Anledningen skulle vara att det finns nån bestämmelse att det är förbjudet att ge sådant medgivande när det gäller allmänning.
Det verkar ju helt förryckt, marken är en 25 m bred remsa till nästa rad med tomter och där finns bara gles skog och inget mera.
Kan det verkligen vara så att det finns ett generellt förbud för samfälligheter att medge bygge närmare än 4.5 m från gräns?
 
Jag har för mig att det funnits en tråd om en liknande situation här för ett tag sedan. Det är klarlagt att om allmäningen är kommunal mark så råder ett totalat förbud. Dvs. kommunene kan inte, får inte bevilja bygge av friggebod/attefallshus osv. om det skall byggas närmare en gata eller annan kommunal mark än 4,5m.

Däremot så kan man få bygglov närmare en kommunal mark.

Jag har för mig att i fallet allmänning så var det ngt. i stil med att tillstånd måste ges av alla delägare, det räcker inte med styrelsen. Och jag tror det fanns en hake även med det, så att även om samtliga delägare i samfälligheten går med på det så räckte det ändå inte.
 
Skulle kunna vara att det beror på vad ändamålet med samfälligheten är, om det finns potentiell risk att det kan hamna i motsättning till det?
Finns det någon planbestämmelse för den aktuella marken, med ändamål som hindrar?

Kommunalt ägande är inte ett hinder för grannemedgivande i sig, om det t.ex. är en vanlig villafastighet som kommunen äger. Men med kommunal mark, menar man ofta de övriga ytor som är för allmänna ändamål, som gator och grönytor. Jag har förstått som att det snarast är dessa ändamål och allmänhetens intresse som inte är förenligt med att ge upp det automatiska avståndsskyddet. Även när mark som är utpekad för dessa ändamål ägs av andra.
 
Eftersom en allmänning inte räknas som en granne och med hänvisning till den rättspraxis som finns (MÖD p105-13 samt MÖD p 1972-13) så får inte bygglovsfriaåtgärder utföras närmare gräns mot allmän plats än 4,5 meter. Det gäller oavsett om det är kommunen som är huvudman för allmän plats eller om det är en samfällighet.
 
  • Gilla
Tänka
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.