Jag har två hoar i köket, när jag tappar vatten ur den högra svämmar det upp i den vänstra. Inget stort problem, men det ser trist ut och luktar inte så trevligt i stunden.
Den vänstra hon har anslutningen till vattenlåset, mellan hoarna bara ett anslutningsrör.

Är det någon som har tips på hur man kan lösa detta?
Se filmen
[video]https://youtu.be/FuEznL089KM[/video]
 
Krilleman
Kan bero på ett begynnande stopp i vattelåset/avloppet.

Vattnet har lättare att rinna upp i andra hon än ner i avloppet.

Börja med att rensa vattenlåset.
 
Känns som om det kan vara läge att rensa vattenlåset. Kan också vara skit i övriga rör under diskbänken. Eventuellt en avluftning som inte fungerar som den ska.
 
Close but no cigar... Rör och vattenlås rensade, raka rör efter vattenlåset. Intressant hur mycket gegga det kan bli på fyra år! Det luktar i alla fall inte illa längre om det som kommer upp. Avluftning finns ingen i köket, bara en stor central avluftning för hela systemet. Så här ser det ut nu.
[video]https://youtu.be/K_alyIShMpA[/video]
Om det behövs avluftning, var och hur sätter man in den?
Insida av ett köksskåp som visar rörledningar och vattenlås under en diskbänk.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Redigerat:
Y
Brukar inte vara extra till kök utan det är just en till hela huset.
Vissa fuskar och sätter extra avluftare under diskbänken istället för att rensa avloppen ordentligt. Dessa svampformade extra avluftare har begränsad livslängd så inget att sträva efter.

Dom dragspelrören var poppis ett tag, enkla att installera men allt fett sätter sig som tjock gele där tillslut.

Steg 1. Två vaskrensare*, sätt en över varje bottenventil. fyll upp baljorna med varmt vatten. släpp ut lite vatten. håll för ena sidan och ryck på andra sidan. lyft den ibland så den får nytt vatten att jobba med. sedan samma sak på motsatta sidor.

* Vaskrensare av riktig modell;
4104_1_566.jpg

Så håller du på så tills det inte kommer upp mer små skräp.

Innan du fyller upp baljorna med nytt vatten så kan du droppa ner lite diskmedel i bottenventilerna. men diskmedel kan göra så det skummar onödigt mycket så ta detta senare i processen.

Steg 2. Om det inte kommer mer skräpflag men fortfarande går trögt så ta loss det vita dragspelröret och banka det ute p åvägen eller något så fettet lossnar.

Steg 3. Inget bös i vattnet? Inget fett i dragspelröret? ja då är fettet längre ner i huset och du kan då antingen använda högtryckstvätt med spolslang eller ringa in spolbil (helst varmvatten).


Förövrigt hade jag nog försökt vinkla vita T-röret lite så diskmaskinslangen inte pekar uppåt.
 
Redigerat:
Tack för svar, jag har haft loss alla rör inklusive dragspelsröret, det är inget stopp där. Inte heller i stammen. Om jag gör motsvarande procedur i den vänstra hon, och fyller upp den med vatten så rinner vattnet ut obehindrat, bara från den högra som problemet uppkommer.

Vattenlåset hade jag inte satt fast ordentligt efter att haft allt loss då jag tog bilden. Sitter rakt nu.
 
Det ser ut som från den högra så går det via den vänstra till vattenlåset och då är det lätt att det kommer upp i vänstra.
Vad jag sett av vaskavlopp så är det en strypning på utloppen så att vattenlåset hinner ta undan, men här verka det vara väldigt grova rör.

En lösning från förr är dubbla vattenlås, ett för varje vask.

Protte
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.