A
Hej!

Jag fick en djupborrad brun och nu behöver jag inte längre använda mitt gamla vattenfilter. På filtret står 'BYPASS' men jag har ingen aning vad jag måste göra. Det handlar om en 'Water conditioner control model 450' Osmonics Autotrol. Jag har lägt till några bilder av installationen.

Mvh Arjan
 
  • Närbild av ett Osmonics Autotrol Water Conditioner Control model 450 med informationsetikett.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Närbild av en 'Water conditioner control model 450' Osmonics Autotrol med inställningsrattar och -knappar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Äldre vattenfilteranläggning med etiketten 'BYPASS' vid en Osmonics Autotrol Water conditioner control model 450.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Precis efter där vattnet kommer in har du en typ cylinder med en genomgående pinne. I ena änden svart och andra änden vit. Läs på cylindern och tryck den i rätt läge för bypass. Bypass innebär att vattnet inte passerar filternassan.
Låt den stå så i några dagar innan du väljer bort filtret. Du har en avhärdare som tar både järn och kalk. Börja med en ordentlig ackrediterad vatten analys antingen från Synlab eller Eurofins. Vattnet skall kontrolleras med filtret i bypass läge.
Då först vet du om vattnet är tjänligt och bra.
 
A
Hej! Tack för svaret. Det är precis vad jag vill göra eftersom vi gjorde en analys men filtret stod inte i bypass läge och resultatet var inte utan anmärkningar. Jag har ingen salt mer i filtret men det finns mycket smutsigt vatten i botten som du kan se på bilden (ingen aning hur man kan ta bort det). Så jag vill gärna sätte filtret i bypass läge. Men jag vet inte precis vad jag måste vrida och åt vilket håll. Jag tog en bild till, kanske att du kan se det då.
Smutsigt vatten i botten av en vattenreningsfilterbehållare med vita saltkorn runt en blå slang.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Smutsigt vattenfilter med tydlig bypass-indikator och vred som behöver justeras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Den svarta ratten skall tryckas in. Då är filtret i bypass.
Saltet är rengöringsmedelet för filtret, så det är jätteviktigt att det alltid finns salt över vattennivån. Salttanken ser ut vara full i mangan, detta innebär att även filtret är fullt i mangan. Du behöver göra rent filtret ordentligt innan det ev. tas i drift igen.
 
A
Resultatet visade visserligen att det finns för mycket mangan i vattnet, och dessutom är turbiditet för högt. Tyvärr lyckas jag inte med att trycka in den svarta ratten. Kan det stämma att det inte är möjligt? Yttre ringen på bilden kan jag vrida men jag vet inte om det är meningen. Vattenfilter med en svart ratt som inte kan tryckas in, röd pil pekar på ratten, yttre ringen är synlig och vridbar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 

Bästa svaret

Turbiditet är grumligheten och när vattnet syresätts oxiderar järn och mangan och blir större partiklar som syns iform av turbiditet.

Ditt filter är nog ganska igensatt och har du inte använt den tidigare så sitter den nog fast ordentligt. Ta en gummiklubba eller dyl och slå lite försiktigt så lossnar den nog. Det är den du ska flytta på, inget annat.
Men dom brukar kärva ordentligt.
 
A
Jag fick slå några gånger med min hammare, men det lyckades i slut. Tack för hjälpen!
 
  • Gilla
mogge_73
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.