Skall till att gjuta platta för garage och tänkte förbereda för poolprojekt 4x8 längre fram. Jag har tänkt mig sätta pumpen i garaget tillsammans med värmeväxlaren som jag matar från VP i grovköket.

Jag sätter 100 mm skyddsrör i plattan för inlopp/retur poolvatten och matningen från VP. Jag räknar med att 50 mm pex räcker till poolvatten. Vad skall jag räkna med för rör och dimensioner från VP till värmeväxlaren?

Jag vill gärna redan nu lägga rören mellan grovkök /garage då det senare skall läggas gångplattor på den ytan. Dessa rör måste väl isoleras antar jag - det är ca 10 m det handlar om. Mellan pool och pump är det ca 20 meter.
 
Bra idé! Vi gjorde samma när vi byggde, och nu när poolen är på plats är vi tacksamma att vi tänkte till.

Jag kan inte hjälpa dig med rördimensionen, men fråga ert VVS-folk, de borde veta.

Däremot har jag två andra tips.
Ett: Fundera på varifrån elen till poolbelysningen ska dras. Vi drog ett tredje rör från garaget, parallellt med vattenledningarna, för detta syfte.
Två: Vi har en regulator som känner av temperaturen på inkommande poolvatten och kopplar in värmen när det behövs. Detta kräver en elledning från värmeväxlaren till värmepannan, parallellt med rören till VP. Kanske ett tomrör för detta också?
 
Bör nog lägga en kulvert mellan grovkök /garage
 
Smart! Så hade jag med gjort om jag byggt nytt!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.