Hej!

Vi håller på och renoverar ytskikten i vår hall.
På sikt planerar vi installera golvvärme där, troligen elvärme.

Fördelaktigt bör vi då förbereda dragningen för sladdar och termostat nu i samband med renovering för att slippa göra åverkan på en nyrenoverad vägg lite längre fram i tiden.

Min fråga nu är vad en elektriker önskar för förberedelser inför installation av elvärmegolv?

En apparatdosa med flexslang ner till golvet behövs förstår jag, behövs även slang för inkommande el till termostaten?
Eller går det att ta inkommande från någon av lysknapparna ovanför?

Mottar gärna tips på hur jag förbereder detta så bra som möjligt.
Behöver en separat slang med inkommande el dras kan det troligen göras nedifrån från undervåningen.

Slänger med en bild på hur det ser ut idag. Tanken är att sätta termostaten under befintliga lysknappar. Även om det inte är optimalt bredvid en ytterdörr...

Något annat man bör tänka på?

Dörr med skadad vägg, skalad färg, ljusbrytare, trägolv, fönster, behov av renovering.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
K KimNissas skrev:
Hej!

Vi håller på och renoverar ytskikten i vår hall.
På sikt planerar vi installera golvvärme där, troligen elvärme.

Fördelaktigt bör vi då förbereda dragningen för sladdar och termostat nu i samband med renovering för att slippa göra åverkan på en nyrenoverad vägg lite längre fram i tiden.

Min fråga nu är vad en elektriker önskar för förberedelser inför installation av elvärmegolv?

En apparatdosa med flexslang ner till golvet behövs förstår jag, behövs även slang för inkommande el till termostaten?
Eller går det att ta inkommande från någon av lysknapparna ovanför?

Mottar gärna tips på hur jag förbereder detta så bra som möjligt.
Behöver en separat slang med inkommande el dras kan det troligen göras nedifrån från undervåningen.

Slänger med en bild på hur det ser ut idag. Tanken är att sätta termostaten under befintliga lysknappar. Även om det inte är optimalt bredvid en ytterdörr...

Något annat man bör tänka på?

[bild]
En matning till dosan med L,N,PE. Sen kan du slänga ner 2st 16mm flexslang som mynnar ut i nivå med golvet. 1st till givaren och 1st till slingan. Mvh
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.