Förberedd yta för gjutning av betongplatta med armeringsnät och distanser i ett rum.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Det börjar närma sig för att gjuta.

Behöver lite tips och idéer då jag aldrig har gjutit ett golv innan. Jag har införskaffat en 180 liters tombola.

Någon som gjutit källargolv innan och kan ge några värdefulla tips?

Ska jag använda en rätskiva eller köra på frihand med laser?

Krav på verktyg?

Vilken betong ska jag använda?

Vill helst inte flytspackla utan lägga klinker direkt på betongen.

Det rör sig om ca 5m2 och 10 cm tjock platta.
 
Jag hade nog lagt in avvägda skenor och jämnat av på det sättet. Normalt sett används laser men det känns lite överkurs för bara 5 kvadrat, samt att det kanske försvårar om du aldrig gjutit innan.

En asfaltsraka är väldigt smidigt att ha för att hantera betongen, men jag hade sett till att ha en riktig vibb på plats och då ersätts egentligen rakan.

Vill inte vara ofin, men jag kan nästan säga direkt att du inte kommer klara att gjuta såpass bra att du kan lägga klinker direkt på. Det är ganska svårt om man aldrig gjutit innan. Det kräver väldigt mycket extra jobb att få till det såpass bra. Det bästa hade nog varit att lägga sig någon centimeter lägre och sedan spackla resten vid ett senare tillfälle.
Det är högst troligt att spackel kommer behövas oavsett.

Däremot behövs någon typ av åtgärd för ytan.
Normalt sett slodas den, men att införskaffa en sloda för denna gjutning blir inte hållbart. Går även att nyttja asfaltsraka till det i viss mån, även om inte resultatet blir detsamma.
 
C C.Lundin skrev:
Jag hade nog lagt in avvägda skenor och jämnat av på det sättet. Normalt sett används laser men det känns lite överkurs för bara 5 kvadrat, samt att det kanske försvårar om du aldrig gjutit innan.

En asfaltsraka är väldigt smidigt att ha för att hantera betongen, men jag hade sett till att ha en riktig vibb på plats och då ersätts egentligen rakan.

Vill inte vara ofin, men jag kan nästan säga direkt att du inte kommer klara att gjuta såpass bra att du kan lägga klinker direkt på. Det är ganska svårt om man aldrig gjutit innan. Det kräver väldigt mycket extra jobb att få till det såpass bra. Det bästa hade nog varit att lägga sig någon centimeter lägre och sedan spackla resten vid ett senare tillfälle.
Det är högst troligt att spackel kommer behövas oavsett.
Med avvägda skenor blir det inte svårt att få till en sågande rörelse då väggar redan finns?

Vad ska skenorna vara av för material och när plockas dom bort? Är ju svårt att komma in å nå den vänstra, iaf om den ska vara nära väggen.

Tänkte jag skulle hyra en vibb.

Jag är inne på det spåret med att det är den tuffaste utmaningen att få jämn yta. Har ju sett något skräckexempel.

Ska jag isf gå ner från 10 till 8 cm?

Från början var tanken 10 och 8 cm på en kvadratyta vid dusch för att göra fall efteråt med flyt.
 
P Phasio skrev:
Med avvägda skenor blir det inte svårt att få till en sågande rörelse då väggar redan finns?

Vad ska skenorna vara av för material och när plockas dom bort? Är ju svårt att komma in å nå den vänstra, iaf om den ska vara nära väggen.

Tänkte jag skulle hyra en vibb.

Jag är inne på det spåret med att det är den tuffaste utmaningen att få jämn yta. Har ju sett något skräckexempel.

Ska jag isf gå ner från 10 till 8 cm?

Från början var tanken 10 och 8 cm på en kvadratyta vid dusch för att göra fall efteråt med flyt.
Går du på banan att spackla sen så är det inte såpass noga att du behöver skenor, men i nästan alla fall så är de i plast eller betong och blir kvar i gjutningen. Men det är sällan de används alls.

Jag tycker mer och mer talar för att planera spackling. Det tar emot lite då flytspackel endast finns för att rädda dåliga gjutningar, men i detta fallet tycker jag nog att det går att motivera.
 
C C.Lundin skrev:
Går du på banan att spackla sen så är det inte såpass noga att du behöver skenor, men i nästan alla fall så är de i plast eller betong och blir kvar i gjutningen. Men det är sällan de används alls.

Jag tycker mer och mer talar för att planera spackling. Det tar emot lite då flytspackel endast finns för att rädda dåliga gjutningar, men i detta fallet tycker jag nog att det går att motivera.
Skulle du kunna beskriva lite vad/ vilket momement det är man eventuellt misslyckas med för att inte få ett jämnt betonggolv.

Vad för betong ska jag använda? Finns det olika förfarande beroende på vilken betong variant man använder?
 
P Phasio skrev:
Skulle du kunna beskriva lite vad/ vilket momement det är man eventuellt misslyckas med för att inte få ett jämnt betonggolv.

Vad för betong ska jag använda? Finns det olika förfarande beroende på vilken betong variant man använder?
Först är det ju utläggningen, det är relativt svårt även för en hyfsat van gjutare att få till både med laser, speciellt eftersom det finns toleranser på utrustningen.
Sen när det ska slodas så är det lätt att man råkar dra med sig lite betong istället för att bara gunga av ytan, vilket också förstör.
I tredje skedet när det är dags att skura så är det lätt att gå på för tidigt, är man då inte van så blir det lätt att man bara flyttar runt betongen i ytan och det skapas lätt lägre lokala nivåer.

Ja, det lät som att du tänkte blanda själv och då finns inte så mycket val egentligen. Grovbetong kommer duga gott och väl till det här.
Men i övrigt finns det hundratals recept, allt anpassat till ändamål och exponering.
 
Nu är det gjutet. Blev att jag gjöt till planerad höjd med fall och allt. Å som förstagångsgjutare tycker jag det blev helt godkänt. Fick köra lite hårdare med putsbrädan på några ställen. Framförallt vid toalett så den skulle hamna i perfekt lod.

Ny gjuten betonggolv i hörn av rum med synligt fall och putsbrädanvändning, delvis kaklade väggar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Nyligen gjuten betonggolv i en byggarbetsplats med synliga putsbrädor och en delvis ofärdig omgivning.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • Gilla
oscarwww och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.