Hej, jag bor i en bostadsrätt, och ska i samband med taksänkning dra ny el i lägenheten.
Jag är själv inte någon elektriker vilket innebär att jag kommer ta in en elektriker för all inkoppling. Men jag vill ha alla rördragningar gjorda innan.
Jag tänkte då slita ut all gammal el ur rören och ta bort alla dessa uttagen (det är gamla uttag som sitter 10cm från golvet, och splittar sockeln ner till golvet).

Mina frågor är då lite angående just förberedelsen:

1: Som jag förstått det så kan man seriekoppla alla eluttag + belysning (begränsat till 1 rum per kabel tänkte jag köra), stämmer detta? Och i sånafall, hur många seriekopplingar kan man ha på en kabel?

2: Ska även efter 2 vidarekopplingar dra ut den 3e till min inglasade balkong, behöver det vara någon speciell kabel hela vägen dit då eller kan jag ha samma kabel som inomhus? / Behöver utomhus uttaget ha en egen fas?

3: Ska installera spotlights i taket, behöver det vara speciella kablar från strömbrytaren till spotlight nr 1 eller går det att köra samma som mellan eluttagen?


Tacksam för svar!
 
Ta dit elektriker innan du börjar, ingen kommer vilja ta vid efter dig om de inte instruerat dig innan speciellt som du verkar ha lite koll.
 
Kan inte sägas för många gånger: rör absolut ingenting innan du har tagit dit en elektriker :)

1. Ja man kan köra belysning och uttag parallellt. Och antalet uttag och belysningspunkter på en säkring varierar med omständigheterna

2. Ja det kan vara samma typ av kabel, men det är inte säkert, beror lite på omständigheterna. Och det kan vara lämpligt med en egen säkring ja.

3. Här finns det så många olika sätt att göra på så...
 
Bara före att klargöra. Det är alltså olagligt att dra rör och sätta dosor osv, om man inte har behörighet eller jobbar under behörig elektriker på en elfirma. Detta gör att det är stor risk att en elektriker vägrar befatta sig med de rördragningar du ev. gör själv.

De (olagliga) förberedelser du vill göra är dock ganska vanligt att folk trots allt gör själva ungefär som du tänker dig.

1. Om du tänker dig att dra till vanliga lampor, uttag för lampor kanske ngn. TV osv. Dvs inget med hög förbrukning så räknar man tumregelmässigt med ca 10 uttag/lampor per 10A säkring. Om det däremot är uttag i kök där man typiskt kopplar in kaffebryggare, brödrost osv, så kan även 2 uttag vara i mesta laget.

2. Tänk på att du måste ha jordfelsbrytare om du drar ut till ett uttag utomhus. Nu är jag (som inte är behörig) inte helt säker på om inglasat uterum räknas som utomhus, men jag tror det.

3. Spotlights i tak är en hel vetenskap i sig, både vad gäller säkerhetsavstånd till brännbart (de blir väldigt varma om det är halogenspottar) och val av kabel med avseende på värmetålighet. Även val av ev. dimmer beror helt på om du skall ha 12V spottar eller 230V osv. Vid planeringen så tänk på att de flesta 12V transformatorer för 12V spottar tillåter max 2m kabel från transformator till spot.
 
Alla uttag upp t.o.m. 20A för allmänbruk i en bostad ska skyddas av JFB nu förtiden, men det förutsätts elektrikern ha koll på får man hoppas :)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.