Hej tänkte lägga klinkers flytande på hela ytan. På delen med trä bjälklag tänkte jag sätta 170x45 reglar cc45 + 22mm golvspånskiva sedan golvgips flytspackel. På delen med betongbjälklag endast flytspackla över golv slingorna. Är orolig att det spricker vid övergången trä bjälklag/gjutet. Är denna risk stor?
 
  • Renoveringsarbete med exponerat träbjälklag och betongbjälklag, verktyg och byggmaterial synliga.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
O Olofolofolof skrev:
Hej tänkte lägga klinkers flytande på hela ytan. På delen med trä bjälklag tänkte jag sätta 170x45 reglar cc45 + 22mm golvspånskiva sedan golvgips flytspackel. På delen med betongbjälklag endast flytspackla över golv slingorna. Är orolig att det spricker vid övergången trä bjälklag/gjutet. Är denna risk stor?
Tror risken är minimal. Du flyter ju en ny kaka över både träbjälklag och betongbjälklag.

Golvgipsen skulle jag ta bort om du håller 45cc.
 
Tackar för svar tar gärna emot andras åsikter
 
Vad blir spännvidden för 45x170 reglarna?
 
J justusandersson skrev:
Vad blir spännvidden för 45x170 reglarna?
som längst ca 3600
 
45x170 är en alldeles för klen dimension för golvreglar med den spännvidde, även på c/c 450. Svikten blir för stor. Även om flytspacklet utjämnar en del punktlaster är det särskilt viktigt med ett stumt undergolv när man ska sätta klinkers. Gå upp till 45x220 C24.
 
Har inte platts till grövre reglar än 45*170 för att inte komma högre än intilliggande rum. Var annan regel blir skruvade i original mellanbjälklaget som är av grövre dimension med cc ca 900. Sedan blir det 22mm golvspånskiva och golvgips. Är dock orolig för att det kan spricka i övergången mellan betong golvet och det nya
 
De gamla bjälkarna är gissningsvis 5x7 tum och i så fall räcker de. Det är bättre att du limskruvar 2 st 45x170 och lägger dessa separat än att skruva ihop med de gamla.
 
J justusandersson skrev:
De gamla bjälkarna är gissningsvis 5x7 tum och i så fall räcker de. Det är bättre att du limskruvar 2 st 45x170 och lägger dessa separat än att skruva ihop med de gamla.
Nyfiken i en strut du är uppenbart både kunnig och hjälpsam Justus; varför blir det bättre?
 
Det handlar om att få ner svikten. Då är bjälkens yttröghetsmoment (b*h^3/12) avgörande. Kan man inte öka höjden får man gå på bredden. De gamla bjälkarna behöver inte förstärkas.
 
Med på det men om vi utgår från att dom gamla klarar sig själva och dom nya endast är till för att rikta upp?
 
Det blir väl glest mellan bjälkarna. Golvspånskiva kan inte ligga på c/c 900.
 
Ja delvist därför jag föreslog eps
 
Jag tror fortfarande att 450 mm är ett lämpligt c/c-avstånd mht sviktförhållandena. Sedan är det givtvis bra att det som ligger på bjälkarna är så styvt som möjligt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.