Hej,

Har plöjt igenom ett antal inlägg för att förbereda mig inför badrumsrenovering och skulle bara vilja få klart några saker för mig. Vi kommer att ha våtrumsmatta och troligtvis våtrumstapet i duschhörn (se fråga om detta).

Det jag har förstått enligt GVK är att gipsbaserade skivor fortfarande får användas, men om man vill framtidssäkra, vad skulle man använda för skivor då ?

OSB + gips har jag sett många inlägg om, jag trodde som många andra att OSB sattes för att det lättare skulle bli att montera saker och ting men man skall visst montera kortlingar. Skall jag strunta i OSB ?

Har även sett någonstans att dubbla gipsskivor används, kommer vi att behöva detta?

Ena väggen är en yttervägg, något man skall tänka på? Mot denna vägg har den gamla duschväggen stått mot och säkerligen har saker skruvats upp där…..

Alcro har ett system med glasfiberväv för våtrum som man monterar ovanpå en ”Tät Grundfärg” och sedan målar man med en ”Täckfärg våtrum”, någon som har erfarenhet av denna ? Jag förstod på Alcro personalen att man kan använda den i duschhörn, vilket skulle vara en smidig lösning tyckte vi :)
http://www.alcro.se/Inomhus-vatrum-Tat_System.aspx?start=1

Tack på förhand !
 
Hej,

Hur går det med detta? Jag är själv i planerartagen och kommer troligen att välja plastmatta.

Hur långt har du kommit?

/Jörgen
 
Är våtrumsfärgen godkänt med dom nya reglerna?
 
erikssonjorgen skrev:
Hej,

Hur går det med detta? Jag är själv i planerartagen och kommer troligen att välja plastmatta.

Hur långt har du kommit?

/Jörgen
Hej Jörgen,

Jag fick lite mer info här ang. golvvärme och plastmatta: http://www.byggahus.se/forum/vaerme-allmaent/104708-golvvaerme-i-badrum-med-vatrumsmatta.html

Jag har nu rivit ut allting, vatten och avlopp är klart, så nu till helgen skall vi börja och lägga golvskivor, det blir spånskivor som skall användas för våtrum. På detta lägger vi golvvärme och sedan flytspackel för att få fall.

På väggarna kommer vi sätta OSB och våtrumsgips. Jag har reglat upp extra på de ställen som vi skall montera skåp etc.
Duschhörnet kommer att få våtrumsmatta och på resten kommer vi vi nog använda en lösning som alcros.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.