Hej!

Huset skall målas om, det är målat med (enligt fasadbesiktaren från färgaffären) en oljebaseras färg. Enligt färgaffären ska jag tvätta, sedan ta bort det lösa, grunda där det behövs, sedan måla.

En del säger dock till mig att jag måste skrapa precis allting rent, stämmer det verkligen? Huset ska målas om med en likadan färg, dvs en oljefärg i samma nyans. Färgen är bränd på södersidan, i övrigt är den mest bara matt.

Min tanke var att borsta hela alltet med en piasava med stålborst. Eller är det verkligen så att allt måste skrapas?

Jag vill inte göra ett slarvigt jobb, samtidigt som jag tänker att om jag måste skrapa både bostadshuset, garaget, carporten, uthuset och vedboden som oxå skall målas om så får jag nog lägga upp det på en 10-års period för att måla om allting.
 
Min fasad är från 1947. Målad med ett otal lager oljefärger. Jag har själv målat om 3 gånger på 25 år, självklart med alkydoljefärg. Förutom norra fasaden som är målad 2 gånger. Enda gången jag skrapat var när huset köptes och färgen var riktigt gammal och sönderbränd av solen på vissa ställen. Endast där den lossnade blev det skrapat trärent. I övrigt bara skrapat där det varit sprucket och lossnat lätt.
Hela fasaden tvättades först med hustvätt, i övrigt inget borstande. Vid senaste målningen valde jag en oljefärg med silikon i (tror jag det var). Den håller sig ren och fin och ingen mögelpåväxt.
 
Tack för ditt svar. Du skrapade alltså där det satt lös färg? En piasava med stålborst river rätt bra, tänkte att den borde kunna ersätta skrapning?
 
Nä inte kan du ersätta en skrapa med en piassavakvast. Det kan du använda om du har täckglaset eller vanlig rödfärg.
Men du ser ju vart färgen är krackelerad eller sprucken. En bra vass skrapa är det enda som funkar.
 
GoC GoC skrev:
Nä inte kan du ersätta en skrapa med en piassavakvast. Det kan du använda om du har täckglaset eller vanlig rödfärg.
Men du ser ju vart färgen är krackelerad eller sprucken. En bra vass skrapa är det enda som funkar.
Piasava med stålborst, alltså inte en vanlig kvast, är det jag tänker på. Några tips på skrapa man kan använda? Alltså en bra skrapa, antar att det lär gå åt en del blad annars
 
En piassavakvast med stålborst lär du inte orka trycka med så att det gör någon verkan på en oljefärg. I så fall en vanlig bra stålborste. Den här färgskrapan tycker jag funkar bra. Finns ju billigare, men inte lika bra. Komplettera gärna med en smalare modell också.
Desto bredare verktyg, skrapar borstar mm så måste du ju trycka mycket hårdare för att få nån ”effekt”
https://www.jula.se/catalog/bygg-oc...argborttagning/fargskrapor/fargskrapa-129870/
 
GoC GoC skrev:
En piassavakvast med stålborst lär du inte orka trycka med så att det gör någon verkan på en oljefärg. I så fall en vanlig bra stålborste. Den här färgskrapan tycker jag funkar bra. Finns ju billigare, men inte lika bra. Komplettera gärna med en smalare modell också.
Desto bredare verktyg, skrapar borstar mm så måste du ju trycka mycket hårdare för att få nån ”effekt”
[länk]
Alright, då är jag med! Tack för tipset, störtar iväg till jula å handlar lite
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.