Ska snart flytta och kommer inte kunna nyttja mina vitvaror på ett till två år men jag vill helst spara dem. Tanken är att förvara maskinerna i ett varmförråd men är osäker på om de kan tänkas ta skada av att stå oanvända under lång tid.

Det är en diskmaskin, tvättmaskin och en torktumlare varav jag misstänker att åtminstone de två förstnämnda kan ha en del vatten i pumpar och andra dela och att det skulle kunna leda till mögel på sikt.

Har ni några tips på hur man på bästa sätt förbereder vitvarorna för att stå oanvända under en längre tid? Vad är det som kan behöva tömmas och rengöras?
 

Bästa svaret

A
S SetoN7 skrev:
Ska snart flytta och kommer inte kunna nyttja mina vitvaror på ett till två år men jag vill helst spara dem. Tanken är att förvara maskinerna i ett varmförråd men är osäker på om de kan tänkas ta skada av att stå oanvända under lång tid.

Det är en diskmaskin, tvättmaskin och en torktumlare varav jag misstänker att åtminstone de två förstnämnda kan ha en del vatten i pumpar och andra dela och att det skulle kunna leda till mögel på sikt.

Har ni några tips på hur man på bästa sätt förbereder vitvarorna för att stå oanvända under en längre tid? Vad är det som kan behöva tömmas och rengöras?
gör rent inuti ,lämna luckor och dörrar öppna
risken är att
-torktumlarens ludd kommer att störa någon pump eller fläkt
-tvättmaskinens packbox mot trumlagren torkar och fastnar på trummaxlen som går sönder vid första körning då är det skrot
-diskmaskinen kan allt hända på när den inte används alla mjukgörare i slangar etc dunstar ur eller så torkar dessa pumpar går sönder, så den kan du inte räkna med kommer att fungera någonsin igen, jag skulle sålt den medans den fungerar
 
  • Gilla
SetoN7
  • Laddar…
Tack för svar! Kanske måste tänka om i så fall. Låter som att det är hög risk att maskinerna tar skada/blir obrukbara.

Mina vitvaror är ett par år men sparsamt använda så hade hoppats att de gick att spara då jag förmodar att andrahandsvärdet är lågt sett till vad det kostar att köpa nytt.
 
  • Gilla
Anonymiserad 137805
  • Laddar…
A
Du kan ja alltid chansa att de fungerar närdu kommer tebax
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.