T
Hej!
Är i full färd och ska bredspackla för första gången (ja jag vet, ett nästintill dödsdömt uppdrag men vi vill verkligen testa).
Lyckats riva ned nästan all tapet i rummet och fått tips att måla med tapetgrund som får torka ordentligt innan vi går på med spackel.
Tre funderingar:
1. Hur jämn ska väggen vara innan man börjar bredspackla? På vissa ställen är den gamla tapeten uppsatt direkt på spackel och där har vi stora problem att få bort den ordentligt. Det är ca 2-3 millimeters nivåskillnad på de värsta ställena.
2. Ska skruvhål mm punkspacklas innan man går på med tapetgrunden?
3. Hur gör man med spackling bakom/runt element? Det är vattenburna element där väggen är målad i en rektangel runt elementen, färgen där sitter väldigt bra så där har vi inte ens slipat.

Trevlig helg allesammans!
 
2-3 mm nivåskillnad och skruvhål är inget större problem när du bredspacklar. Lika svårt som en slät vägg.
Bakom elementet beror ju på vad ni ska ha sedan, jag hade lämnat det och om det behövs målat samma färg så långt in man kommer åt.
 
D
T tomaten27 skrev:
Hej!
Är i full färd och ska bredspackla för första gången (ja jag vet, ett nästintill dödsdömt uppdrag men vi vill verkligen testa).
Lyckats riva ned nästan all tapet i rummet och fått tips att måla med tapetgrund som får torka ordentligt innan vi går på med spackel.
Tre funderingar:
1. Hur jämn ska väggen vara innan man börjar bredspackla? På vissa ställen är den gamla tapeten uppsatt direkt på spackel och där har vi stora problem att få bort den ordentligt. Det är ca 2-3 millimeters nivåskillnad på de värsta ställena.
2. Ska skruvhål mm punkspacklas innan man går på med tapetgrunden?
3. Hur gör man med spackling bakom/runt element? Det är vattenburna element där väggen är målad i en rektangel runt elementen, färgen där sitter väldigt bra så där har vi inte ens slipat.

Trevlig helg allesammans!
Jag har bredspacklat. Bredspacklat. Bredspacklat. I väggarna i minst 10 rum i tre bostäder. Över 20 års tid. De sista 15 åren har det blivit riktigt bra.

Spackla en vägg som inte syns så mycket första gången, helst en utan släpljus. Räkna med tre-fyra vändor spackling-slipning. Använd lättaste och billigaste handspacklet -- lättast att slipa. En mycket stor och en lagom spackel i varje hand. Rikligt med spackel i varje kladd. Måste bli jämnt
 
T
Hej igen! Arbetet drog ut på tiden efter lite bakslag, hemmafix är svårt men lärorikt. Fått så tråkig respons från en del i min omgivning att jag försöker fixa själv men vill ju lära mig och då är detta forum är guld värt!

Liten update: eftersom det var en luddig yta kvar av tapeten på många ställen fick jag rådet i en stor bygghandel att kleta på tapetgrund och det blev katastrof. 1-5 cm stora bubblor överallt! Lagt otaliga timmar på att skrapa bort det lösa, provspacklade sedan och spacklet bubblade sig mycket. Ville undvika oljefärg pga lukten men gav mig och nu är ett lager oljefärg uppe.
Så snart börjar det roliga med att spackla

Köpt spackelremsa för att kunna lägga i hörnen men blir snurrigare ju mer jag läser, ska man ha ett speciellt spackel för att fästa remsan? Har köpt Beckers mediumspackel, funkar det för att fästa remsan?

Sen undrar jag om det finns något tips för att spackla snyggt upp mot taket? Rummet har inga taklister och taket är sandgrängat vilket jag förstått är väldigt känsligt för fukt och tunga färger.
 
Limma remsor med våtrumslim, enklaste sättet.
 
  • Gilla
tomaten27
  • Laddar…
Skulle tipsa om att köpa en tapetångare för ett par hundralappar om du vill ta bort all tapet. Bredspacklade för något år sedan en hel lägenhet (första gången) där jag först tog bort 5-7 lager tapet då det bara hade satts ny tapet tidigare varje gång väggarna skulle fixas… tapetångaren kommer spara dig enormt mycket tid om all tapet ska bort dvs.

Stora hål som gömde sig under tapeten lagade jag med modellgips, funkade skitbra på betong/putsade väggar.

Bredspacklingen kommer du klara utan problem fast du kanske behöver slipa och lägga nya lager några gånger.
 
Redigerat:
  • Gilla
tomaten27
  • Laddar…
T tomaten27 skrev:
Hej igen! Arbetet drog ut på tiden efter lite bakslag, hemmafix är svårt men lärorikt. Fått så tråkig respons från en del i min omgivning att jag försöker fixa själv men vill ju lära mig och då är detta forum är guld värt!

Liten update: eftersom det var en luddig yta kvar av tapeten på många ställen fick jag rådet i en stor bygghandel att kleta på tapetgrund och det blev katastrof. 1-5 cm stora bubblor överallt! Lagt otaliga timmar på att skrapa bort det lösa, provspacklade sedan och spacklet bubblade sig mycket. Ville undvika oljefärg pga lukten men gav mig och nu är ett lager oljefärg uppe.
Så snart börjar det roliga med att spackla

Köpt spackelremsa för att kunna lägga i hörnen men blir snurrigare ju mer jag läser, ska man ha ett speciellt spackel för att fästa remsan? Har köpt Beckers mediumspackel, funkar det för att fästa remsan?

Sen undrar jag om det finns något tips för att spackla snyggt upp mot taket? Rummet har inga taklister och taket är sandgrängat vilket jag förstått är väldigt känsligt för fukt och tunga färger.
Du behöver inte lägga remsa i hörnen, aldrig hört någon som gör de. Spackla och slipa tills de blir bra, sen efter du grundat väggarna lägger du en fog i alla vinklar som heter tec7
 
L Lechuza skrev:
Du behöver inte lägga remsa i hörnen, aldrig hört någon som gör de. Spackla och slipa tills de blir bra, sen efter du grundat väggarna lägger du en fog i alla vinklar som heter tec7
Klart man sätter remsa i hörn. Det är standard om man ska göra på korrekt sätt.
 
O
T tomaten27 skrev:
Hej!
Är i full färd och ska bredspackla för första gången (ja jag vet, ett nästintill dödsdömt uppdrag men vi vill verkligen testa).
Lyckats riva ned nästan all tapet i rummet och fått tips att måla med tapetgrund som får torka ordentligt innan vi går på med spackel.
Tre funderingar:
1. Hur jämn ska väggen vara innan man börjar bredspackla? På vissa ställen är den gamla tapeten uppsatt direkt på spackel och där har vi stora problem att få bort den ordentligt. Det är ca 2-3 millimeters nivåskillnad på de värsta ställena.
2. Ska skruvhål mm punkspacklas innan man går på med tapetgrunden?
3. Hur gör man med spackling bakom/runt element? Det är vattenburna element där väggen är målad i en rektangel runt elementen, färgen där sitter väldigt bra så där har vi inte ens slipat.

Trevlig helg allesammans!
Några tips från en amatör till en annan! Man lär sig! Men en sak man aldrig från glömma är att varenda liten skavank som syns innan man målat syns även efter man har målat. Så gå med lampa efter du är ”klar” och se om du kan leva med resultatet.

Sen är slipningen ett lika stort hantverk som själva spacklingen. Jag har faktiskt kört med planslipmaskin när jag slipat väggarna. Främst för att kunna köra med grovdammsugaren. Till nästa renovering ska jag investera i en giraffslip.

Tänk också på att torktiden är längre på vintern än vad som står på burken. När jag spacklade i december tog det 24 timmar ist för 4..

Var bara noggrann och låt det ta lite tid så kommer det bli jättebra!
 
  • Gilla
tomaten27
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.