Hej,

Inom några veckor är det dags för dränering av huset och i samband med detta kommer en del asfalt framför huset också tas bort. Planen är att inom något år lägga marksten där istället men naturligtvis behövs något tillsvidare. Vad föreslår ni att man lägger under tiden som man sedan kan använda som grund för marksten? Är makadam det bästa? Ytan är utanför entrédörren så det är mark som man går på mycket varför man gärna vill ha det fritt från lera.
 
Tyresö
Jag är inte så insatt i ton-priserna på krossprodukter, men jag tror inte det kan skilja många tior/ton oavsett vilket fragment du väljer. Till att börja med, så bör du lägga en markduk under - oavsett vilken krossprodukt du väljer. Den vanligaste krossprodukten är 8-16 och den fungerar utanför entrén och det är just 8-16 kross du ska ha under 0-8 kross (markduk emellan) innan du slutligen ska ha stenmjöl (0-2) eller sättsand innan du gör plattsättningen.
Kolla om det finns någon krossprodukt som är mindre än 8-16, för ju mindre krossen är, ju trevligare ser det ut + att det blir bättre att gå på det.
Det enda viktiga är att det inte får vara något 0 i krossprodukten dvs första siffran i beteckningen ska inte vara siffran 0.
Eftersom du senare planerar att göra en plattsättning ovanpå, så måste du ha en dränerande krossprodukt underst - och du kan då i stort sett ta vad som helst - bara, som sagt, första siffran i beteckningen INTE börjar på siffran 0.
 
F
Har väldigt svårt att se problemet med tex 0-18 eller nåt liknande att täta av med och sen lägga markstenen i tex 2-4. Markduk förstår jag inte alls syftet med? Eller det gör jag förvisso, med 8-16 under (som fö kan vara ett ganska levande material och) så behövs en duk för att inte finmaterialet skall ramla igenom, det problemet slipper man med avtätad yta.

Bäst att gå på om du har skapligt fall borde vara en 0-18 - 0-40 som paddas ordentligt, den blir hård och stabil men man drar in en del skit. Lägg inte för fin makadam tex 2-4, 2-5 eller nåt liknande, det sätter sig i skorna och när det är kallt så fryser skiten fast på sulorna och man drar med det in.
 
Jag skulle oxå ha lagt 0-18 lr 0-40, inte makadam för det är inge bra material och packa. Sen lägger du stenmjöl när du ska lägga dina plattor.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.