Hej! Nu pratas det om fiber hemma och samtidigtså håller vi på med lite större renoveringar där vi flyttar diverse väggar.

Tänkt att jag ska förbereda för fiber med infälld kabeldragning.
Idag har vi bara gratiskanalerna genom coaxialkabel.
Hur förbereder jag på bästa sätt? Antal dosor? Hur många slang behöver jag dra osv? Kan man ha själva fiberdosan på vind?

Tack på förhand =)
 
Ja det går att dra på vind.
Fiberdosan antar jag du menar fiberkonvertern, som man sen kopplar in router i för att gå vidare.
Den hamnar där.fibern kommer in oftast.
Vill du sätta den på valfri plats så får man oftast betala lite extra till dom som gör jobbet.

Antal dosor för nätverksuttag så skulle jag sätta q i varje sovrum + vardagsrum.
Sätt med dubbla uttag.
Sen kan det vara fint med nån i taket då du kan koppla in accesspunkter så dina trådlösa enheter får bra täckning om ni har ett stort hus
 
Fiberleverantören levererar vanligtvis in fibern till en avlämningspunkt i huset där det sitter en så kallad CPE. Denna behöver el. I CPE:e finns det ofta flera utgångar. Internet (RJ45 för cat6), ip-tv (RJ45 för cat6), kabel-tv (F-kontakt hina för koaxial) och telefoni (RJ11 för cat3).

Det innebär att du bör bygga ditt eget fastighetsnät så att det kan möta upp mot CPE:n. Man brukar kalla platsen där de möts för korskoppling.

Jag skulle bygga på det här sättet:

Ett cat6 stjärnnät som utgår från korskopplingen. Du bör ha minst dubbla kablar till TV-platsen eftersom TV, TV-spel, reciever, DVD-spelare mm har nätverkskoppling nu för tiden. Med dubbla kablar kan du ha en kabel för IP-TV-box en och kabel till en miniswitch för resten. 4 kablar är inte en dålig idé heller. Sedan bör du ha en kabel till din fasta datorarbetsplats, kabel till de platser där du ska ha trådlösa accesspunkter (1-2 st brukar vara bra beroende på husets storlek) och en kabel till platsen där du eventuellt ska ha en basstation för en trådlös IP-telefon. Fast telefoni kör man över cat6 om man har ett sånt nät. Man kopplar in det med en RJ11-RJ45-patchkabel.

Alla mobiler, paddor och laptops man släpar runt kan köra på trådlöst. Idag bygger man 802.11ac-nät.

Sedan är det också bra att ha en koaxialkabel till TV-platsen. Koaxialtekniken är inte död ännu, och det är bra att kunna välja mellan olika leverantörer som har olika leveransteknik. Utbudet av IP-TV är ofta inte jättebra. Satellit och marksänd TV är fortfarande starka alternativ.
 
Mitt svar är som vanligt minst 1 20 mm rör eller 2 st 16 mm rör till varje dosa. Då kan man sen välja att stoppa dit de uttag och kablar man behöver, det är även lätt att ändra om behoven förändras. Att riva upp en vägg i efterhand är inte lätt (eller smidigt eller roligt)
 
pelpet skrev:
Sedan är det också bra att ha en koaxialkabel till TV-platsen. Koaxialtekniken är inte död ännu, och det är bra att kunna välja mellan olika leverantörer som har olika leveransteknik. Utbudet av IP-TV är ofta inte jättebra. Satellit och marksänd TV är fortfarande starka alternativ.
Jag tycker största problemet med IPTV är att det är dyrare än kabel-tv, speciellt med flera apparater. Vad jag förstår har flera kabeltvoperatörer redan beslutat att de skall gå över till fiber så det är bara en tidsfråga innan koaxen skrotas.
 
Satellit kommer köra över koax i överskådlig framtid, även terrest signal. Det fria marksända är perfekt till tex en kökstv. Sen leverar vissa operatörer analog tv via fiber också. Då får man alltsomoftast en f-anslutning på cpe:n.

Men nu glider vi lite ot....
 
Redigerat:
Det är väl rätt on topic att rekommendera ett coaxnät som förberedelse för fiber? Och där ingår såklart en motivering till varför coax fortfarande är relevant.
 
Ja, jo, det är väl så
 
K
pelpet skrev:
Fiberleverantören levererar vanligtvis in fibern till en avlämningspunkt i huset där det sitter en så kallad CPE. Denna behöver el. I CPE:e finns det ofta flera utgångar. Internet (RJ45 för cat6), ip-tv (RJ45 för cat6), kabel-tv (F-kontakt hina för koaxial) och telefoni (RJ11 för cat3).
Jag halvkapar tråden lite istället för att skapa en egen!
Jag hade Skanovas killar här förra veckan för "projektering" och dom skulle sätta en "fiberdosa" på insidan av ytterväggen där markducten kommer in. Sedan skulle dom sätta en mediaomvandlare i/bredvid mitt mediaskåp och dra en patchkabel i mellan.

Fick inte ur dom något vettigt om dom behövde 230V till fiberdosan.
Frågade om patchkabeln är koppar/RJ45 och fick svaret ja, men nu i efterhand låter det ju helt galet, det borde ju vara en fiberpatch mellan dosan och mediaomvandlaren?

Får man i en fiberpatch, eller rättare sagt kontakterna till en fiberpatch i 20mm flexslang?
 
Ingen el till fiberuttaget
Villapatch är fiberkabel med kontakter
Man kan dra villapatchen även i 16mm men inte för skarpa böjar, räkna med maxlängd 15 m
Man kan även dra 5 mm fiberduct/slang i 16 mm VP/slang om det är längre sträckor fram till fiberuttaget.
 
Jag tackar så mycket för alla svar!
Jag tror jag har bra koll på hur jag ska dra detta nu. Ritar ihop en skiss på söndag kväll och bifogar. Därefter får ni gärna komma med ytterligare förslag /synpunkter! 😃
Som sagt, tack!

// Ruuuben
 
Halloj! Bättre sent än aldrig, men nu har jag lyckats få ihop en skiss på hur jag tänkt dra till fibern.
Handritad skiss med kablar för fiberanslutning till enhet, TV i sovrum och vardagsrum samt plats för router och accesspunkt.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Vad tycker ni om denna?
Svart är alltså inkommande kabel som går till själva enheten.
Därifrån går det 2 slangar till TV i sovrum och 2 st slang till TV i vardagsrum.
Det är möjligt att jag kommer ställa routern till bredbandet vid TV i vardagsrum, men då hamnar den i mitten av gaveln på huset, isåfall får jag dra någon ytterligare slang för accesspunkt till andra sidan huset. Den punkten borde väl kunna vara på vinden?

Tror ni detta räcker?

Mvh Ruuuben
 
Jag skulle ha iptv på egen lina sen resten av uttagen för trådade och trådlösa enheter på ett internt nätverk via router.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.