J
Nu har det rostat hål i golvbrunnen kring renspluggen så där ibland kommer en sån där härlig avloppslukt i badrummet. Tänkte att det nog är dax att byta ut badrummet från -66

Tänkte göra en del själv, framförallt av skitgörat och bila bort de gamla avloppsrören.
Men nu slog det mig, där är källare under. Är det bara att gå lös på golvet med bilmaskin längs rören och kring golvbrunnen utan att riskera att golvet ger vika ner till källaren??? Försvagar man betongvalvet för mycket om man bilar ut till ny golvbrunn en meter ifrån den gamla innan man gjutet igen det gamla hålet?
Badrummet är 2x2m, så det är inga stora ytor.

Nästa bekymmer är elementrören är dragna fram och tillbaka i golvet för att fungera som golvvärme. Går det att bila fram dessa rör utan göra hål i dom? Eller det är bara till att försöka hitta vad dom går in, kapa och sen plugga?
 
Ta och stämpa upp en/flera plyfa/osb-skivor mot taket i källaren innan du börjar bila för säkerhets skull, så att inte delar av taket faller in.

Har du möjlighet att låna/hyra/köpa en värmekamera för att söka av golvet och rita ut exakt var elementrören går så minskar risken att skada rören.
 
  • Gilla
JeLö
  • Laddar…
Men har du betongbjälklag överhuvudtaget? Det är inte helt vanligt i villor. Vanligare är att du har en bärande träbjälkskonstruktion, med en betongkaka gjuten just i badrummet.
 
J
Rätt säker på att det är betongvalv. Taken i källaren är av betong, och det känns ju lite dumt med sånt tak under träbalkar? Tror jag bara är trä i takstolarna. Källarväggar av betonghålsten och resten av väggarna lättbetong.
 
Bila aldrig upp en gjutjärnsbrunn, du trillar ner i källare/våningen under! Det är bättre att flytta brunnen till ett bättre ställe. 1960 hade man badkar då var brunnen mitt i golvet under karet, i dag har man dusch och då bör brunnen vara 30-50 cm från hörnet i stället.

I mina siporex valv under badrummet syns golvbrunnen i krypgrunden.
Gammal golvbrunn kopplad till ett avloppsrör i en ojämn betonggolv av siporex, med tecken på renoveringsarbete.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Leta upp röret det är i den riktningen som renspluggen sitter, kapa med diamantskiva o bila bort så röret friläggs kapa röret och skarva med max 45˚ böjar till nya brunnen.
 
Redigerat:
J
Den lösningen har jag ens inte tänkt på, men det är ju så klart smidigast att bara gjuta igen den. . Vi är inte överens om vi ska ha badkar eller dusch än. Blir det badkar kommer golvbrunnen ändå placeras för duschhörna, ifall badkaret senare ändå åker ut.
 
  • Gilla
Leif i Skåne
  • Laddar…
J
Nästa fråga.
Upptäckte att avluftningen är inmurad i badrummets yttervägg. Är avluftningsröret något man byter samtidigt som man byter resten av gjutjärnsavloppet?
Känns fel att ta bort något som är.inmurat i en bärande vägg.

Ett annat bekymmer är att röret går precis där den eventuella duschdörren ska skruvas fast.
 
J
Pratade nyss med den lokala vvs firman.
Enligt honom gick det inte att byta ut avloppsrören i ett betongbjälklag. Gick inte att bila fram utan att det kollapsade ner i källaren.
Undrade hur folk brukade göra. Enligt honom lät man rören sitta och bytte bara golvbrunn.

Stämmer detta? Finns det verkligen ingen möjlighet att dra nya avloppsrör utan att dra dom i källartaket?

Vet egentligen inte om rören behövs bytas, men med tanke på hur govlbrunnen ser ut förutsätter jag att rören inte heller är så fräscha.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.