Hej! Jag ska tapetsera om för första gången och det verkar vara dålig yta under de gamla tapeterna.
Som man ser på bilden är det väldigt mjukt och ojämnt och jag undrar vad som är bäst- (rull)spackla? Renoveringstapet? Sätta upp/över nya skivor?

Dessutom är det ett ca 2cm brett gap runt fönstret som de bara la över den gamla tapeten.. hur kan man täta den på bästa sätt?
 
  • En vägg med flagnande och ojämn under yta av tapet och synligt gap runt fönsterramen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Ojämn vägg med gamla tapetlager och 2cm brett gap runt fönsterkarmen.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
L Lannilev skrev:
Sätta upp/över nya skivor?
👍
 
Tyvärr tror jag att nya skivor är enda vettiga alternativet. Om underlaget rakt och ordentligt sittande. Så kan det gå bra att sätta 5mm renoveringsgips direkt på trätexskivan. Men om det är väldigt snett, och/eller buktande är det kanske lättare och bättre att riva ner trätexskivan. Sedan ersätta med 13mm gips.
 
  • Gilla
Lannilev
  • Laddar…
Målare här.
Riv ned så mycket som möjligt. Även remsor. Spackla i nya remsor och bredspackla.
Om du inte är en snåljåp så kan du spärrgrunda innan spackling.
Behöver absolut inte ny gips utanpå detta.
 
  • Gilla
Lannilev
  • Laddar…
K
L Lannilev skrev:
Hej! Jag ska tapetsera om för första gången och det verkar vara dålig yta under de gamla tapeterna.
Som man ser på bilden är det väldigt mjukt och ojämnt och jag undrar vad som är bäst- (rull)spackla? Renoveringstapet? Sätta upp/över nya skivor?

Dessutom är det ett ca 2cm brett gap runt fönstret som de bara la över den gamla tapeten.. hur kan man täta den på bästa sätt?
Bra på att bredspackla?
Annars gipsa. Är idiotsäkert.
Jag hade gipsat.
 
K Kardan79 skrev:
Bra på att bredspackla?
Annars gipsa. Är idiotsäkert.
Jag hade gipsat.
Är man dålig på att bredspackla så är man dålig på att spackla gipsskarvar också
 
P Punderdatrullen skrev:
Målare här.
Riv ned så mycket som möjligt. Även remsor. Spackla i nya remsor och bredspackla.
Om du inte är en snåljåp så kan du spärrgrunda innan spackling.
Behöver absolut inte ny gips utanpå detta.
Tack för svaret! Vi vill hellre spackla än gipsa. Men funkar det (också med spärrgrund) även om ytan är väldigt mjuk och sugande ?

Och vad gör vi då med gapet runt fönstret?
 
P Punderdatrullen skrev:
Är man dålig på att bredspackla så är man dålig på att spackla gipsskarvar också
Om du är målare, som du påstår. Så borde du veta att bredspackling är något helt annat än att spackla gipsskarvar.
Se även på underlaget. Gamla tretexskivor är inte något vidare underlag. Ofta har de slagit sig, och sitter delvist löst.
 
  • Gilla
Stefan N
  • Laddar…
A AG A skrev:
Om du är målare, som du påstår. Så borde du veta att bredspackling är något helt annat än att spackla gipsskarvar.
Se även på underlaget. Gamla tretexskivor är inte något vidare underlag. Ofta har de slagit sig, och sitter delvist löst.
Ja, jag är målare. Och ja, jag vet att skarvspackling är inte samma sak som bredspackling. Jag har sett resultatet av många hemmafixare som spacklat gipsskarvar och det är ofta undermåling. Fel remsa, för lite spackel, dåligt slipat och så vidare.
Tretexskivor är allt som oftast inte ett större problem. Om de buktar sig så kan spika fast eller skruva fast dom med extra spikar respektive skruvar. Då det i regel är plank bakom.
 
L Lannilev skrev:
Tack för svaret! Vi vill hellre spackla än gipsa. Men funkar det (också med spärrgrund) även om ytan är väldigt mjuk och sugande ?

Och vad gör vi då med gapet runt fönstret?
Spackla i med gipsbruk och/eller sätt en "edgetaperemsa". En specialremsa för ändamålet.
 
  • Gilla
Lannilev
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.