Hej,

Jag har precis fått ner all tidigare tapet samt allt gammalt foder i min hall. Nu är planen att få väggarna klara för tapetsering. Dock har jag stött på problem vid ena dörrkarmen (se bild). Hur ska jag få denna yta plan och fin för tapetsering? Tidigare satt det någon tunn board-remsa (original från 60-talet). Bör jag köra samma lösning nu med? Har varit inne på att sätta upp renoveringsgips också. Men det kommer gör att jag får en jobbig "djup-skillnad" ovanför dörren som behöver fixas. Vill inte behöva gipsa hela hallen. Eller kan jag spackla på betongsidan så att regeln och betongen är i linje och sedan tapetsera över båda?

Det är bara kortsidan på betongen som ska fixas. Långsidan till höger i bild kommer ligga bakom garderob som ska på plats.
 
  • Ojämn vägg vid dörrkarm med träregel och betong, yta behöver förberedas för tapetsering.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Det går bra att spackla ut detta. Gör så här:

1/ Grunda dörrkarmen med den färg du har hemma, grunda gör man för att spacklet ska ha bra vidhäftning på träet.
2/ Spackla hela stycket, kom ihåg att lägga en glasfiberremsa över skarven, och du lägger den i det blöta spacklet. Låt torka.
3/ Spackla och slipa till önskat resultat
 
Köp gipsbruk. Lätt använt, fyller bra och är slipbart. Kan krävas mer än 1 spackling för att få i rätt höjd, men du kan lägga på rätt tjockt.. och armera med tex glasfiberremsa.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.