Hejsan!

Nu tänkte jag byta ut våra gamla trasiga källarfönster till ett gäng glasblock. Men innan jag kan börja med detta så behöver jag fixa till hålen där glasblocks-fönstren ska sitta så de blir raka och fina (och rätt storlek) så jag får en stabil ram att mura glasblocken i.

1) Hur kan jag lista ut vilket bruk eller puts jag ska använda när jag ska fixa till fönster-hålen? Vet inte hur källarväggen är uppbyggd i övrigt eller vilka material som använts. Bifogar lite bilder. Huset är från 1943 och beläget i Skåne.

2) Har någon något tips på hur jag enklast fixar fönster-hålen raka och fina? Är det frihand som gäller eller bör man kanske göra någon slags ram (i trä?) som man kan mura/putsa efter? Jag är ganska naturligt händig, läst en hel del, men har väldigt lite praktisk erfarenhet av murning.

Tack!

Ett gammalt trasigt källarfönster med blå färgflagor och smutsiga rutor i en murad vit vägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt källarfönster med skadad ram och puts i behov av renovering för glasblocksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt källarfönster i ojämnt murat hål, med utsikt mot trädgården, i behov av renovering för glasblocksinstallation.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Gammalt källarfönster med sliten ram och puts som behöver renoveras.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Har tyvärr inga tips, men följer tråden med intresse då jag tänkt att göra något liknande med vissa av våra källarfänster.. :)
 
  • Gilla
Lars Lindberg5
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.