Har fått för mig att jag ska förbereda för en vattenmantlad kamin istället för en traditonellt "vanlig" kamin. Allting var inhandlat och klart, isolerade kopparör, brunn och tillluft, dock så gick det lite väl snabbt då jag gjöt i och med att jag aldrig fick ilagt några kopparrör fram till kaminen. Tilluft och brunn fick jag dit.

Frågan är alltså, hur gör jag nu, på enklast och smidigast vis?

Måste jag dra rören snett uppåt i väggen mot en högsta punkt och sedan ha en luftare där för att sedan dra den snett neråt mot ackumulatortanken, blir en jädra massa borrande i regelstommen på innerväggen för detta... och därför vill jag helst slippa detta.

Alternativ två är ju att dra det rakt upp iväggen, sedan upp på vinden och bort till tanken och ner igen, går det att göra på detta viset?

Själva ihopkopplandet ger jag mig inte på, det ska en rörläggare göra, men själva rördragningen vore bra att ha en lösning på, så att jag kan fortsätta med dubblingen av innerväggarna, och ska jag göra enligt alternativ ett så kan jag ju inte dubbla innan röret ligger i väggen.

Kanske inte den bästa förklaringen men hoppas det går att få ut något av detta.

Ha´t bra!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.