Snailman
Har några liknande dessa

https://www.bauhaus.se/lysrorsarmatur-nordlux-works-ip65-2x18w-led.html

De skall sitta i taket i fristående garage EI30
Med dubbelgips och gles 28x70 med CC 300mm.

Håller på att dra rör ovan/mellan glesen och jag tänkte gå ner med elrör eller slang genom glesen (alltså ingen takdosa)

De är ju tänkta för att gå in med en kabel från ena gaveln på armaturen, men hur är lämpligast att jag gör?

Elektrikern får dra elen, men vill förbereda med rör\ slang

Jag vet var jag vill ha armaturerna, men var ska jag gå ner med rör/slang i förhållande till armaturen?

Jag har inte tänkt spola bilen därinne, ingen värme i garaget men det är isolerat.
 
R
Du får gå ner med rören ca 15 cm från gavlarna för att komma in och ut i dom ,( överkoppling ) , på ett bra sätt och då är det kabel som gäller ,
 
Tänk dock på att det krävs behörighet för att sätta upp rör/slang. Så kolla med elektrikern att det är okej att du gör det arbetet...
 
Snailman
R rävlyan skrev:
Du får gå ner med rören ca 15 cm från gavlarna för att komma in och ut i dom ,( överkoppling ) , på ett bra sätt och då är det kabel som gäller ,
Ska rören kapas jäms med innertaket sedan?
(Om man gör såhär)
 
R
Låt dom gå ut 5 - 10 cm så det finns något att hålla i när kablarna dras , sen kapar elektrikern dom till rätt längd
 
  • Gilla
Snailman
  • Laddar…
Kontrollera först att armaturerna har ingångar på båda gavlarna. Jag har sett liknande billig sk*t som bara hade ingång i ena gaveln och det fanns ingen möjlighet att gå vidare på andra sidan med kabeln.
 
R
Finns nog knockut på ena sidan och öppet hål för tätning andra sidan
 
Snailman
de sitter ganska utspritt så jag drar ett rör från en dosa till var och en av lysrören, så det gås inte vidare från något av lysrören.

blir 4 i garagetaket och ett på vinden

Så går sju rör från dosan, ett till centralen och ett till strömbrytaren och 5 till de 5 lysrören
På vinden får det bli en tät brytare som får sitta på takstolen intill den EI30 vindstrappa som sitter där.
 
Kosta på en takdosa för varje armatur, Det blir både snyggare och lättare att koppla/dra ledningar. Och kostnaden är överkomlig om du håller dig till lågprissortimentet.
 
  • Gilla
tommib och 1 till
  • Laddar…
Snailman
Det har inte med kostnaden att göra, min elektriker ville ha slang i taket på badrummen (inte dosor) och jag konstaterade att armaturerna jag köpt har ett hål på ena gaveln och antar att det behöver användas om man ska klara IP65, nu har jag väl ingen nytta av IP 65 i garaget, då jag inte har tänkt att spola vatten i taket där.

Om jag sätter dosor i taket, hur ska de armaturerna jag köpt då anslutas?
 
Dom brukar alltid ha ett eller två hål i botten (på mitten). Och slang går utmärkt att använda till takdosor dessutom kan man använda tråd typ FK som är både billigare och enklare att hantera.
 
R
Dom armaturerna har inga förberedningar för att knacka hål på uppsidan , dä blir det åverkan och CE försvinner samt att IP XX faller bort
 
Jag har nog likadana armaturer, i alla fall samma märke.
Har några monterade i ett stall, och har några fler som skall upp i garage- och förrådstak.

I stallet sitter de med utvändig/synlig kabeldragning, vilket tydligen är ett villkor i byggnader för djurhållning.
Och i garaget tänker jag göra likadant!
Det verkar ju enklare på alla sätt, och inte spelar det någon roll om det går ett par kablar i taket där?

Du har inte funderat på att göra likadant? Enkelt, bekymmersfritt, och överskådligt.
 
Snailman
Jag ska kolla på armaturerna igen imorgon, men det lutar åt att jag gör som han ville ha det gjort i badrummen, alltså slang som kommer genom taket men inte fk i dem utan EKK genom gaveln i armaturen till kopplingsdosan i väggen enligt svar nr 2 alltså
 
  • Gilla
rävlyan
  • Laddar…
R
Kolla in hur du kan få ihop det dosorna bara , många kablar som ska in och kan bli bra trångt med en dosa blir kanske 2 st dosor intill varandra , hör med elektrikern så du gör rätt
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.