I garaget jag håller på och bygger ska det sitta en Panasonic NE9PKE.

För att underlätta att få de väggenomföringar som behövs helt täta (vindduk och ångsspärr) skulle jag vilja förbereda genom att ta upp dessa hål nu när jag bygger väggen.

Vad brukar behövas, en enda genomföring med lite större diameter?

/Dea
 
Vi hade en Panasonic lvp i garaget och hålet dom el och slangar gick ut genom var nog runt samma dimension som av dosfräs, 74mm eller nåt sånt.
 
Hur sitter genomföringen i förhållande till utom och inomhusenheten
 
Hålet bakom innedelen, snett till höger om mitten på fästet/pumpen.
 
Tack, du har ingen bild?
 
Tyvärr inte.
Du borde dock kunna hitta monteringsanvisning på nätet, med mått för fästet.
 
Får inte tag i nått rör avsett för detta... borde funka med ett 75 mm avloppsrör?
 
Den här bilden är från servicemanualen och visar hur det ska vara.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

http://www.kinnan.dk/NE-QE9_12PKE.pdf
 
Om du sätter en bit spirorör där så kan det väl inte bli fel? Då kan du använda hålet som tillluftsventil om du inte behöver värmepumpen. När du satt dit värmepumpen så kan du pula röret fullt med isolering.
 
Spirorör känns som det har för vassa tunna kanter.
Avloppsröret funkar nog fint men jag börjar tveka på om detta verkligen ska göras i förväg....
 
De funkar nog alldeles utmärkt att ta upp hålet när det är dags för montering (y)
 
A
Jag har kommit ut till olika påbörjade installationer och fått göra om dessa helt med nya hål bla.
Jag tycker det är bra att användaren gör så mycket som möjligt innan man kommer MEN det är bättre om de tar kontakt med installatören INNAN för att det skall bli rätt i slutänden.
 
Det är därför jag backade från idén att göra hålet nu.... nackdelen är väl att det är svårt att täta ångspärren när väggen redan är byggd.
 
A
Ångspärren är inte många installatörer som bryrsig om
Flera genomföringar jag ha sett har inte varit tätade alls eller väldigt bristfälligt
De som sätter in en trollflex genomföring har bra ett bra utgångsläge för att få det bra. -- 73mm hål.

Men det måste borras väldigt exakt med hänsyn taget till monteringsplåten så enklast är att sätta upp plåten först.
 
Dea_34 skrev:
Spirorör känns som det har för vassa tunna kanter.
Avloppsröret funkar nog fint men jag börjar tveka på om detta verkligen ska göras i förväg....
Ta en färdig vägggenomföring för ventilation. De är i plast.

Då kan du göra en ordentlig tätning av ångspärren.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.