Kommer att totalrenovera ett hus och vill i samband med att all (i princip) el byts ut förbereda för ett framtida KNX system.

Vad ska jag ställa för krav till elektrikerna för att i framtiden kunna komplettera med KNX systemet?

Hls,
/Magnus
 
Ingen som har någon idé. Känner att jag inte orkar med ytterligare beslut om hur KNX (EIB) systemet ska fungera just nu med tanke på alla andra 10 000 beslut som måste fattas - och gärna igår.

Det måste väl ändå finnas någon grundförberedning jag kan göra, dra separata rör i serie eller något?

Hs,
/Magnus
 
Jag har svårt att se hur du ska förbereda för KNX. Antingen drar man konventionellt eller för KNX eller IHC.
Min erfarenhet är också att det man förbereder för oftast inte blir av.

Jag rekommenderar dig istället att installera KNX direkt. Styrkan med systemet är just att du kan utöka och komplettera efterhand. Börja enkelt med tryckknappar för belysning.
Varje komponent är ju fristående och du behöver endast en strömförsörjningsenhet i centralen till att börja med. Alla ytterligare komponenter hakar du sedan bara på installationsbussen och programmerar.

Den stora skillnaden mot konventionellt är att alla tryckknappar osv ligger i en kedja eller stjärna till centralen och har inget samröre med 230V delarna.
Lämna också gott om plats i centralen.
Se också till att elektrikern har erfarenhet av den här typen av installationer.

Jag håller själv på att renovera mitt hus och drar rör efter KNX. Jag sätter dosor lite varstans, t ex både för strömställare och rumspanel för klimatkontroll osv vid dörr. Men jag tänker endast montera strömställare för belysning till att börja med. Dock drar jag runt installationsbussen överallt.
 
Mikael_L
Finns det någon länk eller så, där det går att läsa om KNX, t.ex. tillverkares hemsida?

Jag tänkte mest vad KNX innebär, vilka fördelar osv man får... inte något djuplodande tekniskt (iaf i det här stadiet för mig...)
 
http://www.schneider-electric.se/produkter/products.asp?GroupString=|4926|6048|&ID=100001&BrandID=3541&thislevel=2
Här finns lite enkel produktionfo. Du kan åxå söka på EIB här så kommer du ha att läsa.

De allra flesta privatpersoner tycker dock att IHC ger mer kräm för pengarna. EIB/KNX är kanske mer riktat mot företag eller i alla fall mer komplexa styrningar. Det kan mer, det finns fler produkter och tillverkare men kostar mer stålar.
 
knx program varan kostar väl ca 9000 kr eller har jag fel...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.