Hej alla!

Någon som har förberett för kamin i sitt hus??

Vi tänker förbereda för kamin i vårt nybygge och jag har några frågor som jag hoppas att någon kan svara på.

Vi skall gjuta in ett rör i plattan. När vi pratade med en kaminförsäljare så fick vi veta att man måste bestämma vilken typ av kamin man vill ha, för att dra röret rätt. Vi har en liten aning om vad vi vill ha och fick besked att det är bra att ha röret uppstickande ur golvet. Detta tycker jag verkar otroligt opraktiskt, men man kanske kan dölja det på något sätt? Någon som har en smart lösning på vad man kan göra för att dölja ett uppstickande rör??

Fråga nummer två: Skall man förbereda med någon slagts förstärkning i golvet? Vi bygger på betongplatta med golvvärme. Skall man undvika golvvärmeslingor precis under framtida kamin?

Fråga nummer tre är hur ni har förberett på kallvinden, med schakt för för skorstenen? Några kluriga, smarta tips att tänka på?

Mycket tacksam för info!!

//Helena
 
Hej.
Jag håller själv på att installera en murspis och kan dela med mig av mina erfarenheter. Jag var helt inne på en viss modell. Jag använde hela tiden denna som mall när jag gjöt mitt fundament(har torpargrund) och drog upp tilluftsröret på exakt rätt ställe. Sedan ångrade jag mig och köpte en annan modell och då kom tilluften upp ur fundamentet på fel ställe. Jag fick göra en specialare och dra ut tilluften bakåt in i en garderob istället. Med andra ord bör man ha ganska bra koll på vilken kamin man vill ha för att få upp tilluften genom plattan på rätt ställe. Om ni däremot skall ha kaminen mot en yttervägg är det ju enkelt att dra ut tilluften i bakväggen. Gällande platta på mark vet jag att ett par bekanta armerade extra och förstärkte plattan för sin tunga täljstenskamin. Kom ihåg att det egentligen skall vara spiro och inte avloppsrör till tilluften.
Mvh Tommy
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.