Hej, har tänkt planera för golvvärme så småningom så nu undrar jag man planerar för att det ska bli enkelt den dan. Till höger i bilden på andra sidan väggen ska jag gjuta in slang i betong o bara låta den sticka upp ur golvet ungefär där bergvärmeslangarna är. Men hur ska jag göra med rummet som är till vänster (bakom golvbrunnen) för det golvet ska inte upp nu, men jag vill ju gjuta igen det här golvet. Kan man lägga ned ett avloppsrör mot den väggen och borra två hål för golvvärmeslang o sen skjuta in slang genom det (när jag öppnat golvet på den sidan) o upp genom golvet om man sätter böj på röret i ena änden som kommer upp brevid slangen från högra rummet. Det blev ingen enkel beskrivning det här:S:blushing: Hoppas någon förstår ungefär hur jag tänkt. Är det viktigt att golvvärmeslang ligger plant, det blir ju lite upp o ned när man far genom väggar?! Vill gärna ha förslag på hur jag ska göra från ni som kanske gjort nåt liknande. Finns säkert bättre o enklare sätt
 
  • golv 047.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Inga ideer?:(
 
Slangen behöver inte ligga plant, men frågan är om du ska behöva fara upp och ned?

Annars är tex VP-slang 32 mm lämpligt att trycka i 20 mm GV-slang.
 
Matss skrev:
Annars är tex VP-slang 32 mm lämpligt att trycka i 20 mm GV-slang.
Och det går bra även om det blir lite svängar?
 
Tack, mer frågor kommer här. I rummet till höger ska jag lägga slang på armeringen o undrar om man kan använda buntband eller ska man använda najtråd för att fästa den? Undrar också om man ska lägga slangen på 30cm mellanrum som rekommenderas eller ska det ökas eller minskas?
 
buntband och cc 30 blir kanon. ett tips bara när klipper bort överflödet på buntabnden... Så samla ihop alla dom har en tendens att flytta upp i betongen lite surt att behöva springa runt och plocka bort dom när man gjuter...
 
Perfekt, tack för "städtipset"
 
Nu har jag lagt ut 20mm uponor golvvärmeslang och ändarna kommer upp ur golvet här i fd pannrummet, så nu undrar jag hur jag kollar att slangen är hel innan jag gjuter igen? Jag ska ju bara förbereda för framtiden så jag har ingen fördelare eller liknande, kan man bara skruva på nåt koppel å plugga igen ena änden å en vattenslang på den andra och se om det läker? Jag vet inte hur högt tryck det blir isåfall men det kanske räcker? Hur ska jag göra,tips?
 
P
Min VVSare vattenfyllde slingorna, placerade en tryckgivare i ena änden och sen tryckte på lite mer vatten och stängde igen allt. Sen markerade han vilket tryck det var och en dag senare kom han och kontrollerade att trycket inte hade sjunkit...
 
Säkert dum o enkel fråga, det är ju som en plastfolie utanpå pexgolvvärmeslangen så nu undrar jag om man ska ta bort den där jag ska sätta koppel för protryckning eller kan man låta den sitta på om än den "flisar" litegrann, den är ju väldigt tunn.
 
G
Väcker denna tråd till liv då jag har liknande funderingar som TS.
Kommer att lägga nytt golv utan golvvärme på övervåningen. Dock så vill jag ha vattenburen golvvärme i badrummet så småningom. Tänkte att man skulle förbereda med skyddslangar då jag har möjlighet att lägga ner de under golvspånskivorna innan det nya golvet läggs. Funderat på att dra 2 pem slangar mellan pannrum och badrummet. Som man sedan skjuter in golvärmeslangen i när det blir dags. Är det overkill jämför med vanlig VPslang som lättare får skarpa böjar och eventuellt svårare att efterdra golvvärmeslangen i. Eller bör man ha en skyddslang speciellt för golvvärme? En PEM-slang av budgetkvalite är inte mycket dyrare än en sladdrigare flexslang av bättre kvalite.

Har också funderingar på att köra komfortvärme till badrummet sommartid, är det någon ide att isolera fram och returledaren till badrummet? Vintertid behövs ju ingen isolering då "förlusterna" kommer till nytta, men sommartid så behöver man ju inte värma upp bjälklaget mera. Men förlusterna kanske är minimala för att lägga tid på det?

Edit: Kanske skulle ha nämnt att det rör sig om 10meter enkel väg
 
Redigerat:
G
*Bump*

Inga åsikter om mina funderingar?
 
PEM-slang är bombsäkert att skjuta golvvärme genom.

Komfortvärme är en annan femma, det kan lösas på flera sätt. Ska Du elda sommartid? Värmepump? Elpatron? Golvvärmepush? Eller så brukar man gjuta in elvärmeslingor ovanför golvvärmeslangen.
Men jag skulle säga att sommartid är Din värmeförlust genom de matningsslangarna omärkbara. Ytterslang och dessutom omgivande golv som är i princip samma temp som Ditt komfortvärmevatten. Bekymra Dig inte.

Vad man däremot kan tänka på när det gäller golvvärme i ett badrum är att lägga slingorna lite tätare än i andra rum. Man klarar då att hålla en högre temp där inne relativt resten av huset med låg framledning. Annars finns risken att badrummet blir styrande för vilken framledningstemperatur som måste användas.
 
G
Tidigare har det sommartid eldats väldigt sparsamt. En kombipanna med elpatron har stått för varmvatten. Så om den elpatronen får jobba lite extra under sommaren eller om man har elslingor har ju ingen större betydelse. Fast i framtiden kanske det blir pellets eller bergvärme, och då känns det ju dumt att värma med direktel.

Vet ej om det ger någon effekt i praktiken, men låter man vattnet cirkulera i övriga huset (radiatorer) utan att shunta ut någon "ny" värme från pannan, borde det ändå inte jämna ut värmen från varma rum med radiatorer till det svalare badrummet med klinkers.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.