Hej,

Någon som har tipps hur man förbereder på bästa sätt för ett framtida garage, när man bygger huset?

Vad jafg tänker på är att när jag bygger garaget vill ha el,tele,vatten och värme draget till garaget, och då in genom garagegrunden.

Kan man gräva ner ett stort rör till dit garaget ska stå som man sen kan dra allt i eller?

Alla förslag mottages med glädje...
 
När det gäller kallvatten och el borde det vara vettigt att dra de riktiga ledningarna på en gång då de inte är så dyra per meter. Utöver det ett separat tomrör/slang för tele. Vattenburen värme behöver isolerad kulvertledning och sådan borde vara svår att dra i efterhand men jag har ingen praktisk erfarenhet av det och det krävs ett ganska grovt rör för dem. Avloppet måste läggas med fall så det blir special.

Min gissning är att två alternhativ är vettiga.

1. Dra fram allt utan rör och täcka över den lilla härvan av kabel och rörändar med en trälåda med ett solur på. När du sedan börjar bygga grund för garaget får du flytta rör och slangändar till rätt position.

2. Inte dra något alls utöver en avloppsledning som slutar strax utanför villagrunden och tomma raka grova rör från "kopplingsrummet" i villan ut genom plattan och isoleringen runt grunden. När du sedan bygger garaget gräver du ett dike fram till villan och lägger rör och slangar i marken och trär dem den korta raka biten in i huset. Svettas lite med planeringen och offra lite golvyta i huset på att hålla rören så raka som möjligt. Alla måste givetvis mynna på samma ställe för att det skall bli enkelt att gräva.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.