Vi har nyligen fått bygglov och ska sätta igång inom kort med bygget. Vi har en stickväg in på tomten där vatten/avlop osv ska dras. Jag funderar på att förbereda för fiber när man ändå är nere i jorden. Vad borde man i så fall gräva ner för något?
 
Du bör i samma veva som du lägger ner en till två tomma 50mm rör. Så har du förberett för framtiden. Rör är billigt i förhållande till vad det kostar att gräva upp igen senare för att kompl när man märker att det saknas
 
Fiber dras i många fall i PEM rör då man kan med tryckluft blåsa in den (och långa sträckor!)
Men visst går det att dra med dragtråd i ett 50 rör.

Bäst information får du av den tänkta fiberleverantören.

Protte
 
>Jag har precis grävt upp hos mig för att ansluta fiber och även en ny elmatning till huset då jag jobbar med kabeltillverkning :p Jag ahr fått en 16 mm PEM-slang av elverket som dom ska blåsa in fibern i så köp en vanlig svart vattenslang till fibern så blir det bra.
 
Vid våran fiberinstallation blåste de i en väldigt lång fiber från teknikskåpet på övervåningen via en svart Ericsson duct som jag fick från installatören som sedan skarvades ihop med en orange duct som går ut i en multiduct i gatan och bort till centralen. Alla skarvar gjordes av installatören, jag fick dock klamra upp ducten efter deras instruktioner. Har du FTTC (Fibre To The Curb) skulle jag höra med nätägaren direkt. Finns det projekterat för ditt område likaså men ännu inte draget.
 
Dra inte för grov (eller för smal) slang, lämpligt kan vara en 25mm PEM slang (alt 32mm) - då har du ett invändigt mått på 20mm vilket gör att du får in vilken fiberkabel som helst. Oftast är en "abonnentkabel" relativt tunn (runt 6-8mm) men det kan lika gärna vara en kabel med 10-12mm diameter och har du då grävt ned ett 16mm rör blir det trångt...Ett för grovt rör är svårt att blåsa in en tunn kabel i.

Dra för allt i världen inte korrugerade rör, dom ger för stor friktion mot kabeln så du riskerar att inte få in fibern då den har begränsad dragstyrka.
 
Mitt råd är att lägga ner lite allt möjligt i kanalisationsväg när schakten ändå är öppen. Man vet aldrig vad man kan komma att behöva i framtiden. Men dokumentera, så både du och kommande ägare har en chans att veta.

När det kommer till din fråga om fiber så använd helst en 40mm optoslang (pem slang av lågfriktionstyp med färgmärkning), grövre än så behöver du inte.
 
Ett litet tips: Meddela fastighetskontoret så de kan mäta ut och få in kanalisationen i deras kartor, då har du "evigt skydd" mot grävskador. Köp grönt märkband som innehåller en metalltråd och lägg den ett par dm ovan kanalisationen. De kom till mig efter jag lagt fiberkanalisation fram till tomtgränsen. Det var gjort på någon minut och det kostade inget. (Min slang är bara 12mm i diameter, fibern blåstes in med en himla fart)
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.