Håller på och fixar nytt kök och snart dags att ta in en elektriker för att styra upp eldragning osv. Min tanke är att ha all dragning dold bakom gips för att slippa utanpå liggande sladdar. Väggen där dragningen skall ske är av putsad tegel, som nu är bortom all räddning. Således tänker jag regla upp med gles och sätta gips, från bänkskåpens överkant och upp till gipslåda över väggskåp.

Det finns två strömkällor att utgå ifrån, 230v samt vad jag antar är 3 fas? för ugn/häll. Jag måste alltså göra plats (bila/fräsa) för vp/flex under glesen där dragningen kommer gå. Jag kommer alltså inte att dra vp\flex själv utan endast förbereda för det åt elektriker. Det jag behöver nytt är uttag för är fläkt, diskmaskin, kyl/frys, mikro, dragning för spotlights, dimmer samt ett uttag för kaffebryggare etc. Min undran är från vilken strömkälla elektrikern kommer vilja utgå ifrån för respektive nytt uttag.

Hoppas det inte blev för rörigt... Bifogar lite bilder och en knackig ritning för att förhoppningsvis underlätta.

image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
  • image.jpg
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Elektrikern kommer högst troligt att välja elcentralen som strömkälla, dvs ett par 3-4-5 nya grupper från centralen till köket. Finns det förutsättningar för att dra nya ledningar? OBS med tanke på andra trådar som är aktuella just nu behöver du INTE börja bila upp golv och väggar för att anlägga en ny motorväg för kabel. Låt oss reda ut förutsättningar först... Av spisdosan att döma bor du i en gammal lägenhet med enfas, och 25 A huvudsäkring. Då är ju förutsättningarna dåliga för att köra spis/DM/micro samtidigt, så det spelar egentligen ingen större roll ifall alla uttag i köket matas från samma gamla grupp.
 
Tack för ditt svar!

Ursäkta min okunskap, Elcentralen? Alltså där huvudbrytare och proppar sitter kommer han fördela belastningen från köket på andra grupper? Jag har förövrigt tänk att byta det till ett med automatsäkringar, och sätta in jordfelsbrytare. Det bör kanske göras innan man börjar dra i köket? Nya ledningar i befintliga rör menar du? Tidigare var det draget spotlights, uttag för kyl/frys, mikro, diskmaskin och fläkt från detta uttag: image.jpg
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Så med kabel som finns nu behöver man inte göra plats för dragning bakom glesen, jag kan med andra ord regla upp innan elektriker kommer?
 
Du kan regla upp men inte sätta skivor. Ta dit en elektriker så fort du kan som får titta på vad som behöver göras.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Tack för hjälpen!

Av nyfikenhet, vad är det för typ av tråd som dras utan att man behöver göra plats för dem bakom reglar där det skal upp gips?

På en specifik plats i väggen vill jag även ha infällt uttag och dimmer, där måste jag väl ändå bila upp plats för dosa?
 
Ta dit en elektriker som får titta på det innan du sätter igång. Så vet du exakt hur han vill ha det och hur du får det bra. Det är så man brukar gå tillväga så slipper du chansa och dra det som du tycker nog fungerar eller vad någon här på forumet säger. Kan vara svårt att få med hela bilden i ett forum. Sedan kan du givetvis posta elektrikerns förslag här inne för att se om folk här tycker det är bra.
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
Jag ska ju inte dra någonting själv, alls. Endast förbereda så dragning skall kunna ske så smidigt som möjligt. Elektriker kommer och tittar på torsdag. Jag vill gärna ha reglat upp tills dess. Jag är dock lur på hur man drar om man inte går bakom glesen, genom den? Dra kabel genom 28mm känns inte tokrymligt men det kanske är gott om plats med dagens trådar?
 
Precis som någon nämnde tidigare. Börja med el-centralen. Bara JFB (JordFelsBrytaren) kommer göra ditt hem säkrare!
 
Om det är en lägenhet så bör man nog även börja med att kolla med styrelsen innan man byter centralen, när jag bodde i bostadsrätt så fick vi inte röra centralen utan att ha OK på det.
 
En flexslang är 16 millimeter, 20 millimeter till spisen. Det är vad som måste få plats bakom/mellan glesen. Sedan är en normal dosa 45 mm djup från utsida skiva, men det finns grundare dosor på 35 mm. Du kan alltså behöva bila upp några hål ifall en normalstor dosa ska få plats.

Men var någonstans dosor ska finnas etc bör du planera tillsammans med elektrikern.
 
En huvudregel är att det finns lika många sätt att att göra på som det finns elektriker. Skulle du förbereda med att bila och borra och dyl. så kan jag med största sannolikhet gissa på elektrikern kommer göra om och dra annorlunda i alla fall. För det går fortare, är smidigare med uppdelning av grupper osv osv.

Det skulle inte gå att regla upp med 45x45? Eller försvinner allt för mycket utrymme av köket då? Annars så skulle det inte vara några som helst problem i så fall med att sätta normaldjupa dosor och dra slang genom reglarna.
Om det inte går så är det som Bo säger att man få bila ur lite i väggen för att få i dosor och sitter reglarna bra och man har en bra borr så borde det gå hyfsat att borra genom reglarna, men dom kommer ju gå av eftersom det blir ju troligtvis mer än ett hål genom dom.

Prata ihop dig med elektrikern innan du gör så mycket mer, är mitt råd. Centralen kommer behöva byggas ut så det görs ju lämpligtvis samtidigt.

//Patrik
 
Tack för era svar!

Undviker helst att regla upp med 45, rummet är förhållandvis smalt, men det rör sig förvisso om mindre än 2 cm så om det underlättar för elinstallation så kan det kanske vara värt det.
 
  • Gilla
Atom och 1 till
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.