Förr eller senare landar en elbil på uppfarten men det är dags redan nu att förbereda för matningen till en eller flera laddare.

Jag vet förstås inte vilken laddare jag ska ha, men det verkar som att man behöver ha en jordfelsbrytare samt säkring för detta. Det borde ta 4+3=7 modulplatser på din-skena.

Jag vill inte ha några extra lådor eller skåp på fasaden i anslutning till denna laddare, alla apparater får hitta en plats i befintliga elcentraler eller fasadmätarskåp.

Jag har två alternativ som jag ser det.

1. Montera jfb och dvärgbrytare i fasadmätarskåpet, det verkar finnas plats för detta till vänster om huvudbrytarem.

Öppet fasadmätarskåp med elmätare, säkerhetsbrytare och utrymme för installation av jordfelsbrytare och säkring för elbilsladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


2. I alternativ till montage i fasadmätarskåpet finns det plats i min elcentral inomhus. Ska apparaterna monteras där behöver jag redan nu dra rör för detta i bjälklaget och ut genom väggen till en plats under fasaden.

Vilket alternativ är att föredra?
Om Alt 2, vilken dimension på röret behövs, worst case.....?

Vissa laddare verkar ha funktioner för effekstyrning, med möjlighet att begränsa effekten för att låta andra förbrukare fungera som vanligt - hur tar man hänsyn till detta? Hur mäts effektförbrukningen?

Någonstans i närheten av hörnan på huset kommer en laddare monteras. Fasadmätarskåpet syns längre ner på uppfarten.

Frågorna här syftar till att förstå om jag ska lägga in fler rör innan jag stänger bjälklaget invändigt. Vem som får göra jobbet osv kan diskuteras i en annan tråd, jag har ingen lokal elektriker till hands att rådfråga.

Husfasad med uppfart, synliga rörledningar och ett fasadmätarskåp, potentiell plats för elbilsladdare.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Som jag ser det har du så väl förspänt där på alla sätt att bara alternativ ett är vettigt. Det är också rätt plats för mätning till ev effektbalansering.
 
  • Gilla
martin43 och 3 till
  • Laddar…
Håller med GK, du sätter med fördel en 4-polig personskyddsbrytare till elbilsladdningen, bygger 4 moduler. Effektvakter monteras sedan i fasadmätarskåpet. Ledning till dessa är jag lite osäker på, antingen en 4- eller 2-ledare. Typ FQAR-PG 2x2x1 är ett bra val. Därtill behöver du också dra en kraftkabel från skåpet beroende på hur mkt effekt du vill ha till laddaren, men det tror jag du har koll på.
 
  • Gilla
Panor82 och 2 till
  • Laddar…
Totte_S
Och lägg så feta VP-rör du kan med mjuka böjar, gärna ett par.Skicka iväg några extra i bjälklaget åt olika hålla där du eller nån annan kan tänkas vilja ha el.
 
@
MathiasS MathiasS skrev:
Förr eller senare landar en elbil på uppfarten men det är dags redan nu att förbereda för matningen till en eller flera laddare.

Jag vet förstås inte vilken laddare jag ska ha, men det verkar som att man behöver ha en jordfelsbrytare samt säkring för detta. Det borde ta 4+3=7 modulplatser på din-skena.

Jag vill inte ha några extra lådor eller skåp på fasaden i anslutning till denna laddare, alla apparater får hitta en plats i befintliga elcentraler eller fasadmätarskåp.

Jag har två alternativ som jag ser det.

1. Montera jfb och dvärgbrytare i fasadmätarskåpet, det verkar finnas plats för detta till vänster om huvudbrytarem.

[bild]

2. I alternativ till montage i fasadmätarskåpet finns det plats i min elcentral inomhus. Ska apparaterna monteras där behöver jag redan nu dra rör för detta i bjälklaget och ut genom väggen till en plats under fasaden.

Vilket alternativ är att föredra?
Om Alt 2, vilken dimension på röret behövs, worst case.....?

Vissa laddare verkar ha funktioner för effekstyrning, med möjlighet att begränsa effekten för att låta andra förbrukare fungera som vanligt - hur tar man hänsyn till detta? Hur mäts effektförbrukningen?

Någonstans i närheten av hörnan på huset kommer en laddare monteras. Fasadmätarskåpet syns längre ner på uppfarten.

Frågorna här syftar till att förstå om jag ska lägga in fler rör innan jag stänger bjälklaget invändigt. Vem som får göra jobbet osv kan diskuteras i en annan tråd, jag har ingen lokal elektriker till hands att rådfråga.

[bild]
Fick just en laddbox från defa installerad. Där sitter jfb i laddboxen - så allt som monterades i fasadskåpet var säkringar och energimätare/lastbalansering.

Själv så förberedde jag med 16 + 26 mm flexrör + jordslang.
 
  • Gilla
MathiasS
  • Laddar…
Jag tror jag har ett worst case i min central där laddningen tar upp 10 modulplatser. Det är JFB typ B, dvärgbrytare och energimätare. I dag finns det så många boxar med inbyggd DC-övervakning att en personskyddsautomat spar lite plats så du inte behöver JFB typ B. Det går också att lägga mätare runt inkommande ledning i centralen som inte heller tar uppmodulplatser.

För mätningen skulle jag bara lägga tomrör, beroende på box kan det vara partvinnad kabel, nätverkskabel eller wifi.

Min elektriker drog 6 mm2 trots att det avsäkrat 16A. Dels var det med ledning av Garos installationsmanual, sen ger det väl lite mindre effektförluster. Jag har sett att det är väldigt vanligt att man bara drar 2,5 mm2 till laddboxar.
 
Rätt vad det är kanske man vill ha två?
 
  • Gilla
Müssli
  • Laddar…
Fotografen Fotografen skrev:
Rätt vad det är kanske man vill ha två?
Då vill man köra master/slave så den andra brukar matas från den första. Men du har rätt att det kan ju också förberedas där boxen ska sitta.
 
W witten skrev:
Då vill man köra master/slave så den andra brukar matas från den första. Men du har rätt att det kan ju också förberedas där boxen ska sitta.
Tänkte mest på att ska man ladda två bilar går det åt mera ström, iaf om man ska göra det samtidigt.
 
Dubbel-laddstation för elbilar med två anslutna laddkablar.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
Annars så finns det ju dubbel-laddare.
 
  • Gilla
13th Marine
  • Laddar…
Sickna pryttlar di hitter på nuförtiden...:surprised:;):giggle:
 
  • Gilla
-MH-
  • Laddar…
Ok. Tack för alla svar. Jag håller med om att det känns lite fånigt att redan innan elcentralinstallationen är helt klar börja bygga utanför densamma, så ALT #2 får det bli med montage i en elcentral.

Om jag minns rätt matas centralerna med 6mm2 kabel från fasadmätarskåpet så mer än det är ju talanglöst. Jag förbereder med slang som hanterar 5x6mm2 från elcentral till vägglivet, vad som händer därefter får framtiden utvisa.

Effektvakten tror jag sitter bäst i fasadmätarskåpet. Det är rätt trångt runt inkommande matning i första centralen (det sitter två st bredvid varandra) och jag har shelly strömtänger på plats redan. Förstår jag saken rätt ska det då ligga rör mellan laddaren och effektvakten i fasadmätarskåpet - detta kan fixas senare.

Det är lite synd att elbilsladdaren föll bort ur projekteringen av de nya elcentralerna men tanken då var att det får lösa sig direkt från fasadmätarskåpet. Nu när det är lite ordning på resten känns det inte lika bra. Det är dock svårt att få till elfördelningen i centralerna på ett bra sätt från nuvarande läge, därav tror jag effektvakten bäst monteras i fasadskåpet.

Extra rör för "signal" finns redan mellan elcentral/mediaskåp och fasadmätarskåp.
 
nisse123 nisse123 skrev:
[bild] Annars så finns det ju dubbel-laddare.
Att man kommer behöva två laddare känns rätt självklart men det finns ju ändå begränsat med effekt att tillgå - men långsam laddning av två bilar är nog ett krav.
 
Totte_S Totte_S skrev:
Och lägg så feta VP-rör du kan med mjuka böjar, gärna ett par.Skicka iväg några extra i bjälklaget åt olika hålla där du eller nån annan kan tänkas vilja ha el.
Bjälklaget ser redan ut som en prästost eftersom all el är dragen nytt när jag nyligen flyttade elcentralen från en vägg som inte längre finns, så nu måste jag vara lite mer precis i vad jag lägger i. Några extra rör finns förstås lite hit och dit men inte för att dra 5x6mm2.....:)

Tätt dragna elkablar i olika storlekar genom ett träbjälklag med synligt isoleringsmaterial och träpanelvägg.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder

Elektriska ledningar dragna genom bjälklag ovanför en vit elcentral.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
MathiasS MathiasS skrev:
Bjälklaget ser redan ut som en prästost eftersom all el är dragen nytt när jag nyligen flyttade elcentralen från en vägg som inte längre finns, så nu måste jag vara lite mer precis i vad jag lägger i. Några extra rör finns förstås lite hit och dit men inte för att dra 5x6mm2.....:)

[bild]
[bild]
Ja präst eller grevé det är en smaksak :)

5G2,5 kommer säkert duga utmärkt även till dubbelladdare så inget att våndas över.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.