Ska till att dra vp slang till vår blivande tvätt stuga.
Vi kommer ha TM, TT och torkskåp som ska ha varsin 10A säkring. Givetvis kommer det vara belysning och vägguttag som går på en egen säkring.
Tanken är att dra 4 st 16 mm rör, ett rör varje maskin och ett för belysning.

Är det rätt tänkt eller finns det smartare sätt att lösa det på?
 
Ett smidigt sätt att lösa TM, TT och Torskåp på elmässigt är att dra en 3-fasgrupp och ta en fas till varje maskin. Man kan ju till och med tänka sig att dra 5G2,5mm2 kablage och säkra 16A för ev. extra strömslukande maskiner. Bara att se till att uttag är OK att köra 16A igenom.
 
Redigerat:
Fast det gör man som en nödåtgärd när det är problem att dra fler nya rör. Om det med rimlig insats går att dra fram separata rör för varje enfasgrupp, så är det en bättre/säkrare lösning. Med en uppdelad 3 fasgrupp så blir det farligt om man får avbrott på nollan, dvs. det räcker med ett enkelfel för brandfara eller i bästa fall förstörda maskiner (ger överspänning i uttagen).
 
  • Gilla
Patrik_Hed
  • Laddar…
hempularen skrev:
Fast det gör man som en nödåtgärd när det är problem att dra fler nya rör. Om det med rimlig insats går att dra fram separata rör för varje enfasgrupp, så är det en bättre/säkrare lösning. Med en uppdelad 3 fasgrupp så blir det farligt om man får avbrott på nollan, dvs. det räcker med ett enkelfel för brandfara eller i bästa fall förstörda maskiner (ger överspänning i uttagen).
Visst så kan man resonera. Då bör väl även samtliga rör gå olika vägar till elc? Går alla rör samma väg så är det ju troligt att ett fel i en av grupperna (säg rör sågas av vid ombyggnad) även drabbar närliggande rör? Kanske till och med ska ha metallrör för att skydda kablaget?

Går att dra hur långt som helst.

Jag personligen skulle sova lugnt med en uppdelad 3-fasgrupp.

Med detta inte sagt att det är en bättre lösning med separata grupper...
 
Det är rätt tänkt.
Jag, som har någon slags kabel-adhd, hade dragit 6 st VP20 slangar om det finns plats.

4 för el och belysning precis som du planerar.
1 för 2 st Cat6 nätverkskabel (borde bara vara en tidsfråga innan TM och TT skall vara internetuppkopplade).
1 för högtalarkabel till inbyggnadshögtalarna (tvätta är mindre tråkigt med musik) och annat kul som man kan vilka koppla in senare.

VP20 är bättre än VP16 av den enkla orsaken att det finns mer plats om man vill utöka anläggningen, samtidigt som den passar lika bra i dosor och kostar ungefär lika mycket.

Jag skulle också dra 2,5mm kabel till torktumlaren och torkskåpet och säkra med 16A. Många torktumlare går att köra på högre effekt och då får du ner torktiderna.
 
Redigerat:
  • Gilla
babianarmar
  • Laddar…
Jag röstar också på TS originalförslag, ev med pelpets tillägg, även om det inte är några problem med en trefasgrupp i detta fall om den utförs väl.
 
Styrman_jansson skrev:
Visst så kan man resonera. Då bör väl även samtliga rör gå olika vägar till elc? Går alla rör samma väg så är det ju troligt att ett fel i en av grupperna (säg rör sågas av vid ombyggnad) även drabbar närliggande rör? Kanske till och med ska ha metallrör för att skydda kablaget?

Går att dra hur långt som helst.

Jag personligen skulle sova lugnt med en uppdelad 3-fasgrupp.

Med detta inte sagt att det är en bättre lösning med separata grupper...
Nej, om du får avbrott på fas eller nolla i en enfasgrupp så slutar den helt enkelt att fungera. Men får du avbrott på nollan i en trefasgrupp så kommer du att få uppmot 400V i ett uttag som är kopplat till gruppen.

Risken att det skall hända är låg. Men konsekvensen blir alvarligare än ett avbrott på en tråd i en enfasgrupp.
 
Tack för svar :)
Jag kör på 4 rör, det är lik bra när man ändå är infarten

Ps ang de där 2 extra rören för nätverk... De finns redan på plats :)
 
  • Gilla
Bo.Siltberg och 1 till
  • Laddar…
hempularen skrev:
Nej, om du får avbrott på fas eller nolla i en enfasgrupp så slutar den helt enkelt att fungera. Men får du avbrott på nollan i en trefasgrupp så kommer du att få uppmot 400V i ett uttag som är kopplat till gruppen.

Risken att det skall hända är låg. Men konsekvensen blir alvarligare än ett avbrott på en tråd i en enfasgrupp.
Vilken spänning du får beror ju på vad du har inkopplat för apparater. Har du ingen inkopplat i uttagen i trefasgruppen får ju ingen farlig spänning.

Jag medger att nollan blir en svag punkt i en uppdelad trefasgrupp. Det jag ville visa med mitt påstående är att man kan ju dra det hur långt som helst. Det finns alltid en risk. Du har ju nästan samma lösning in huset men då kallas den PEN, är det inte bättre att dra separta 1-fasgrupper direkt från el-leverantören? Jag menar; vad händer om PEN går av...
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.