Har tänkt ta hit rör-pelle i annat ärende, och funderar på om han ska få förbereda för diskmaskin när han ändå är här. Jag har aldrig haft diskmaskin förut så jag har lite frågor. Kan vvs-gubben förbereda nu så att jag, utan större vvs-kunskaper, kan koppla in själv sedan? Vattnet kopplas in via någon flexibel slang får jag ju anta. Följer denna med maskinen som standard, och hur lång isf? Skulle gärna ha en råttsäker slang, antar att det inte är standard tyvärr. Hur ser själva kopplingen från slang till rör ut, och från slang till maskin? Någon som har bilder och vill dela med sig? Alla relevanta råd mottages tacksamt!
 
nikasp
Förhoppningsvis har du en diskmaskinsavstängning på blandaren så det borde då hänga ner ett proppat rör/slang som bara är att koppla in maskinen på. Avlopp till vattenlåset. Jag tror att de brukar vara en dryg meter långa. Var nog det både på tvättmaskin och diskmaskin från Bosch som jag installerade nyligen. (Snodd bild från byggahus)

Anslutningar under en diskbänk med vattenlås, avloppsrör och slangar för disk- och tvättmaskin.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder
 
Det ser stiligt ut! Men mina rör och blandare är från en annan epok. 160cc, med separat kran för varm och kall. Bara rör upp ur golvet och skruvade under det rostfria. Inga kruseduller. Går dm-vattnet alltid från blandaren eller kan han göra en avstickare från röret under diskbänken tro?
 
Hybridnyckel skrev:
Det ser stiligt ut! Men mina rör och blandare är från en annan epok. 160cc, med separat kran för varm och kall. Bara rör upp ur golvet och skruvade under det rostfria. Inga kruseduller. Går dm-vattnet alltid från blandaren eller kan han göra en avstickare från röret under diskbänken tro?
Man brukar vilja ha möjlighet att stänga av från yran (dvs inte bara en ballofix under diskbänken)
Vet inte om det tom är ett krav. Moderna blandare brukar ha möjlighet til ldetta, eller iaf möjlighet att installera en sådan kran, men äldre kanske man måste ha en separat...

/K
 
ska byta kranen mot en nyare, kanske en sån här:

https://www.byggmax.se/kök-och-hushåll/köksblandare/köksblandare-fm-mattsson-9125-p673103

Kanske skulle ta och göra det innan rör-jocke kommer då. Eller låta honom göra det, lär ju gå fortare. Där finns ju ett "lock" man kan skruva ur på framsidan, antar att detta är för att koppla in ett reglage för flödet till diskmaskin. Det står också "Med pluggad anslutning för extra vattenuttag". Men då behövs alltså ett nytt hål genom bänken, ser det ut som i mina ögon...
 
nikasp
Det finns separata avstängningar som man kan montera ovan bänken. Jag tror inte det är ett absolut krav att ha avstängningen ovan bänk men jag vet personligen att har man en ballofix under bänken så slår man i princip aldrig av den.
 
nikasp skrev:
jag vet personligen att har man en ballofix under bänken så slår man i princip aldrig av den.
Nä, det kommer inte min sambo heller att göra. Frågan är om det hjälper att ha den ovanför bänken.
 
richardtenggren
En kompis till tjejen körde på ballofix under bänken, då frånsa sig försäkringsbolaget ansvar enligt henne.
 
  • Gilla
Anna_H
  • Laddar…
BirgitS
Hybridnyckel skrev:
ska byta kranen mot en nyare, kanske en sån här:

[länk]

Kanske skulle ta och göra det innan rör-jocke kommer då. Eller låta honom göra det, lär ju gå fortare. Där finns ju ett "lock" man kan skruva ur på framsidan, antar att detta är för att koppla in ett reglage för flödet till diskmaskin. Det står också "Med pluggad anslutning för extra vattenuttag". Men då behövs alltså ett nytt hål genom bänken, ser det ut som i mina ögon...
Den är nog avsedd för bänkdiskmaskin, då vill man ju ha anslutningen ovanför diskbänken i stället för under.
 
BirgitS
Hybridnyckel skrev:
Nä, det kommer inte min sambo heller att göra. Frågan är om det hjälper att ha den ovanför bänken.
Om man vill så lär man sig så småningom att sätta av och på vattnet samtidigt med att man sätter på diskmaskinen resp. öppnar den när den är färdig. Det är ju trots allt något som är till för att minska risken för dyra vattenskador.
 
BirgitS skrev:
Den är nog avsedd för bänkdiskmaskin, då vill man ju ha anslutningen ovanför diskbänken i stället för under.
Ja så är det väl ja. Men då för vi väl borra ett extra hål då så vi får avstängningen på ovansidan, för försäkringens skull.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.