Hej
Jag håller på och bygger en ny tvättstuga där vi ev kommer att ha en bergvärmepump ståendes. Jag tänkte nu förbereda så att det skall gå lätt att dra slangarna till och från borrhålet om det nu skulle bli aktuellt.
Hur grova är dessa slangar? Blir ju snyggare om jag kan planera dessa hål redan nu.

Mvh Calle
 
Ca 50mm är dom.
 
Har dem inte isolering runt sig? Tycker 50mm låter lite då. Men är inte säker.
 
Man brukar ha isolering runt dom när dom väl kommer in i huset.
Ska du ta upp dessa genom golvet eller genom någon vägg?

Nu är det väl vettigast med en kulvert eller någon form av markrör på 110-160mm som man sen kan skjuta in kollekorslangarna i.
Alt att förmontera två kollektorslangar i plattan som man sen skarvar på när det väl är dags för bergvärme.
 
Det är ju en krypgrund så tanken var ju att ta upp dem där igenom och sen genom väggen så man slipper ta hål i golvet men blir kanske bökigt
 
40 el 50mm slang är rätt tjurig att hantera, så du vill ha så enkel slangväg som möjligt.
Alt är att förbereda med kopparrör, tex 28 el 35mm , isolera och sen bygga dessa till krypgrunden där de kan anslutas till slangarna. Med tätskikt och genomföring i tvättstugan är nog väggalternativet med isolerade och lödda kopparrör att föredra. Krävs en del planering oavsett.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.