Hej!

Jag vill sätta in en tvättmaskin i min nyköpta lägenhet, det har ej funnits en innan. Jag är osäker på vad som krävs för att kunna installera en tvättmaskin.

Visst går det att använda eldosan och att ansluta vattnet till ledningen på bilden nertill? Det saknas även avlopp, så jag antar att avloppsrör måste monteras och anslutas till golvbrunnen? Vad är det mer som behövs göras? Är det elektriker, VVS eller rörmokare som behövs? Isåfall, vilken ordning?

Ber om ursäkt för många frågor men är tyvärr extremt okunnig.
 
  • Termostat och timer på kakelvägg, förmodligen badrum, vit plast, energistyrning eller värmeinställningar.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
  • Väggmonterade rör och ventiler i ett badrum, troligen till en dusch eller tvättmaskin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
BirgitS
Välkommen till forumet!

Det ser mycket riktigt ut att vara mycket bra förberett för tvättmaskin när det gäller el och vatten men inte avlopp.
Eftersom det är så väl förberett med elen så tror jag att många rörmokare (=VVS) känner att de kan ansluta tvättmaskinen till dosan du har och att det därför troligen är bäst att du kontaktar en sån.

Förutom att ha tvättmaskinens avlopp ut i golvbrunnen kan det vara möjligt att ansluta den till handfatets avloppsrör. Du och rörmokaren får komma överens om vad som passar bäst. Om du inte vill installera tvättmaskinen själv.
 
  • Gilla
Dilato
  • Laddar…
BirgitS BirgitS skrev:
Välkommen till forumet!

Det ser mycket riktigt ut att vara mycket bra förberett för tvättmaskin när det gäller el och vatten men inte avlopp.
Eftersom det är så väl förberett med elen så tror jag att många rörmokare (=VVS) känner att de kan ansluta tvättmaskinen till dosan du har och att det därför troligen är bäst att du kontaktar en sån.

Förutom att ha tvättmaskinens avlopp ut i golvbrunnen kan det vara möjligt att ansluta den till handfatets avloppsrör. Du och rörmokaren får komma överens om vad som passar bäst. Om du inte vill installera tvättmaskinen själv.
Hej!

Tack för snabbt och utförligt svar. Att ansluta till handfatets avloppsrör skulle vara att föredra, då golvbrunnen som finns redan är ansluten till badkaret som jag vill byta ut mot en duschkabin. Tror du att planlösningen kan vara ett hinder för att ansluta till handfatets avloppsrör?

Tänkt plats för tvättmaskin är vänster om toaletten.
 
  • Planritning av ett badrum med toalett, handfat och badkar. Enkel, svartvit, schematisk illustration.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Håller med BirgitS, samt gör följande tillägg.

Eventuellt kan det gå att byta ut anslutningsdosan till ett vägguttag, men det är några saker som måste kontrolleras/uppfyllas, bla att det är JFB som skyddar den gruppen, att det är tillräckligt stort avstånd mellan elanslutningen och eventuell dusch/badkar, att själva tvättmaskinen hamnar på tillräckligt långt avstånd från dusch/badkar.

Detta är något som en elektriker kan ordna.

Edit:
Med bilden i senaste inlägget så ser det ut som arr avstånden till dusch/badkar uppfylls med råge.
Då är det bara JFBn kvar.
 
BirgitS
Lissy Lissy skrev:
Hej!

Tack för snabbt och utförligt svar. Att ansluta till handfatets avloppsrör skulle vara att föredra, då golvbrunnen som finns redan är ansluten till badkaret som jag vill byta ut mot en duschkabin. Tror du att planlösningen kan vara ett hinder för att ansluta till handfatets avloppsrör?

Tänkt plats för tvättmaskin är vänster om toaletten.
Det blir nog inte bra att ha avloppsröret rakt framför dörren.

Är det till vänster om toaletten som eldosan och vattenröret finns?
För i så fall undrar jag verkligen hur de har tänkt med avloppet. Eller är det så att det finns ett möjligt ingångshål på toalettens sida?

En del personer skriver duschkabin när de menar duschdörrar, dvs. utan botten och med bara 2 i stället för 4 väggar (dörrar).
 
BirgitS BirgitS skrev:
Det blir nog inte bra att ha avloppsröret rakt framför dörren.

Är det till vänster om toaletten som eldosan och vattenröret finns?
För i så fall undrar jag verkligen hur de har tänkt med avloppet. Eller är det så att det finns ett möjligt ingångshål på toalettens sida?

En del personer skriver duschkabin när de menar duschdörrar, dvs. utan botten och med bara 2 i stället för 4 väggar (dörrar).
Hej igen!

Hur ska ingångshålet se ut? Sitter det på sidan av toaletten, alltså är en del av toaletten? På toaletten finns ett litet lock där det står Nolato VVS på.
 
  • Toalett i närbild, gråa kakelväggar, svart detalj, rostfritt stålrör och vit porslin.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Ser ut att vara extra inlopp, troligen är det svarta en gummimuff, å den vita pluggen går troligen att dra rakt ut (kan behöva vrida för att släppa) och att bara trycka i ett rör i rätt dimension.

Kom ihåg vattenlås på extra inloppet.
 
Demmpa Demmpa skrev:
Ser ut att vara extra inlopp, troligen är det svarta en gummimuff, å den vita pluggen går troligen att dra rakt ut (kan behöva vrida för att släppa) och att bara trycka i ett rör i rätt dimension.

Kom ihåg vattenlås på extra inloppet.
Okej, tack så hemskt mycket för all hjälp!
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.