Jag ska gjuta platta i kök och badrum (gammal krypgrund som gjuts igen)

Jag har hjälp med själva gjutjobbet men kommer förbereda själv med avlopp vatten etc.

Läst lite på forumet men vill vara helt 100 så därför frågar jag en gång för mycket istället för att tolka folks beskrivningar....

När man sätter in avloppsröret till handfat eller toalett ska man då tex sätta ett 110rör UTAN muff uppåt så det sticker upp med råge för att sedan kunna kapa det till rätt höjd och trycka dit en ny "muff" när golvet är klart?

MAn kan ju köpa rör med muff men det känns jobbigt att behöva vara noga med att det kommer i exakt rätt nivå i detta stadie..

Har dessutom förstått att man lägger avloppsrören under cellplasten... men är det bara att lägga på olats utan att förankra/förstärka på något sätt?? med singel runt om lisxom, skarvar å allt
 
Så snurrigt.. kan jag göra som jag sa ovan, kapa ett 110 rör i lagom höjd efter att golvet är klart
tex

[h=1]WC-stos Jafo GAS WC 7 RSK 310 67 03[/h]
?
 
Krilleman
Absolut, slät-ände på allt fungerar fint!

Och undvik att använda 50mm avlopp om du kan. 75 & 110 ska det vara!
 
Tänk på avluftning bara. och att du inte skall ha några rena 90 gradersböjar.
 
Slätände är att ett rör utan något på sticker upp?
 
Krilleman
Nej, slätände är rör utan muff
 
Krilleman
Avluftning???
 
Nu när jag ska till att koppla så vände jag först stätänadan innåt men insåg att muffen som sitter på andra ändan kommer åt fel håll.. man ska väll ändå betrakta muffarna som "trattar" och att vattnet rinner från slätända in i muff hela tiden??

Så jag antar att jag tar mitt rör och sätter muffen upp genom golvet, tillräckligt långt så jag sedan kan kapa av muffen i rätt höjd och få ett slätt rör.
 
Krilleman
Jo helt korrekt ska man koppla som en "tratt-funktion" så långt det går, men det är inte fel att göra på andra sättet heller.

Är det på WC-avsättningen du har detta problemet du beskriver ovan? Då är det inget bra att det kommer upp muff om du inte exakt vet höjden senare på färdigt golv.

Alternativet är att du sätter en WC-anslutning som är kapbar.

http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-ppht/pp-wc-anslutning-excentrisk.php?group=prod_prod_grp-s1/486
http://www.sigro.se/sv/inomhusavlopp-ppht/pp-wc-anslutning-vinkel.php?group=prod_prod_grp-s1/486
 
Krilleman Krilleman skrev:
Jo helt korrekt ska man koppla som en "tratt-funktion" så långt det går, men det är inte fel att göra på andra sättet heller.

Är det på WC-avsättningen du har detta problemet du beskriver ovan? Då är det inget bra att det kommer upp muff om du inte exakt vet höjden senare på färdigt golv.

Alternativet är att du sätter en WC-anslutning som är kapbar.

[länk]
[länk]
7 år senare!

Krilleman! Jag undrar över en fråga som Arne ställde i början, nämligen:

"Har dessutom förstått att man lägger avloppsrören under cellplasten... men är det bara att lägga på olats utan att förankra/förstärka på något sätt?? med singel runt om lisxom, skarvar å allt"

Mitt avloppsrör kommer att gå rätt grunt i grunden jag bygger, i höjd med nedersta lagret 100-mm cellplast (har totalt 300 mm cellplast). Kan jag anta att rören hålls på plats med hjälp av utfrästa cellplastskivor i sidled och makadam undertill?

Och någon som har nåt bra tips på hur man smartast måttar för att skära ut korrekta "kanaler" i cellplasten så att rören hamnar rätt?
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.