Hej

Idag är jag för trött för att plöja igenom massa på Google. Så ställer frågan här istället. Ska deklarera husförsäljningen i år och undrar lite.

Vad jag har förstått mig på så får man inte räkna med den delen som är ROT baserad i avdraget? Så säg att jag renoverat för 200000 men där rotavdraget var 100000 så får jag bara göra avdrag i deklarationen med 100000 för färbättringsutgifter? Saxat från skatteverket: "När du redovisar försäljningen får du inte dra av den del av förbättringsutgiften som
motsvaras av skattereduktion för rotarbete."

Jag har köpt väldigt mycket elgrejer, nya centraler, kablar, fast monterade lampor osv. men där jag installerat allt själv. Men dessa kvitton borde jag kunna göra avdrag för? Har ju istort sett dragit om all el i huset.

Har koll på det här att det är 5 senaste åren som gäller och det gäller just förbättringar på huset som jag får dra av för.
 
BirgitS
F FRS05 skrev:
Vad jag har förstått mig på så får man inte räkna med den delen som är ROT baserad i avdraget? Så säg att jag renoverat för 200000 men där rotavdraget var 100000 så får jag bara göra avdrag i deklarationen med 100000 för färbättringsutgifter?
Ja, du kan ju inte dra av för något du inte har betalat, dvs. inte var en kostnad.

F FRS05 skrev:
Jag har köpt väldigt mycket elgrejer, nya centraler, kablar, fast monterade lampor osv. men där jag installerat allt själv. Men dessa kvitton borde jag kunna göra avdrag för?
Ja, om övriga villkor uppfylls.
 
BirgitS BirgitS skrev:
Ja, du kan ju inte dra av för något du inte har betalat, dvs. inte var en kostnad.


Ja, om övriga villkor uppfylls.
Jag skrev lite fel i mitt exempel. Menar att själva rotavdraget var 50000. Själva arbetskostnaden för att göra det avdraget är ca 167000 eftersom rotavdraget är 30% av kostnaden.

Men om jag betalade som i exemplet, 200000 totalt. Får jag då göra avdrag för 150000 för förbättringsutgifter? Eller bara 33000 som inte haft någon inblandning i själva rotavdraget så att säga?
 
BirgitS
Du får göra avdrag med det belopp du har betalat till företaget, alltså material plus arbetskostnad efter rotavdraget..
 
  • Gilla
FRS05
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.