Är det någon som vet ettsätt att förbättra en Parca 3000 dubbelpanna? Eldar mot en 500l tank med ladd 4030. Har hört om keramikinsatser hos legoteknik. Någon som vet något?
 
Utan att ha sett en Parka3000 gissar jag att den har rätt litet vedrum ( som alla dubbelpannor brukar lida av). Det finns inte så mycket plats för keramiken om du eldar med ved. Vill du förbättra förbränningen/ minska utsläpp? Man råder att inte ladda veden upp till taket i pannan men lämna 1/4 del fritt utrymme för luft där eventuell efterförbränning kan ske. Vet ej om det blir stor förbättring :-/.
Eller är det pellets du eldar med?
gaia
 
Jag glömde säja att det är vedeldning det handlar om. Eldstaden rymmer 60 liter tror jag. Eldar halvmeter ved. Jag vill förbättra effekten i pannan men det kan ju kanske vara svårt. Bäst är väl att byta. Jag skulle vilja installera en 500l tank till men är lite osäker på om pannan klarar det utan extremt långa eldningar. Pannan är märkt 15kw.
 
Som vanligt rekommenderar jag en förugn; enklare, billigare och lika bra som en modern panna :cool:
 
Sätt in en pelletsbrännare ist.
rogge
 
Har tillgång till gratis ved så pellets är inget alternativ.
 
mät rökgastempen ut ur pannan och bygg någon typ av strypning i rökgången i pannan om tempen är högre än kanske 300°?

jag hade en albin ekonom dubbelpanna som inte gick att få under 300° med stängd lufttillförsel, sotaren sa att någon byggt om en sådan med plåtar i rökgången.
när sotaren gjorde besiktning så fickjag eldningsförbud pga att stålpipan bara är godkänd för minns inte om det varr 300° eller lite mer.

bäst vore om du satte in en ny keramikpanna istället, då går det mindre ved och du kan ladda mer tankvolym
om den ger 15 kW med ved så är det inte så mycket att ladda med jämfört med en modern panna som ger från 30 kW o uppåt

det går ju att räkna ut hur många vedinlägg som behövs för att värma en viss volym vatten. 4,18 kJ för att värma 1 liter vatten 1 grad. sen finns det omräkningstabeller på tex:
http://www.novator.se/bioenergy/facts/fakta-1.html
 
Den ger ca 250 - 300 grader nysotad och sedan ca 350 - 400 grader. Ska prova strypa avgaserna ut från pannan och se om det ger någon effekt.
 
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.