Jag har numera en Metabo 3fas bordssåg som fungerar helt ok och har en rätt låg ljudnivå. Köpte den då det var relativt billigt för den styrkan under Black Friday med 30% rabatt med planer att fixa till den så att den blir bättre. Dels så är anhållet samt vinkelanhållet inte riktigt lika bra och skulle vilja fixa till detta. Det största problemet med vinkelanhållet är att det sitter på en stång på sidan och är rätt jobbigt att få det att sitta rakt då deet är fyra skruvar som ska lossas och hela stången ska sedan justeras. Då det även sitter utanför skivan så saknas det stöd för längre bitar och allt över 50 cm är jobbigt att såga av med hjälp av det anhållet. Så jag tänker helt enkelt byta ut hela toppskivan på sågen vilket även löser två andra problem med den vilket är att den saknar spår för att använda en släde och fjäderbrädor samt att den tunna plåten som hela motorn och klinga hänger i är enligt mig lite för klen och kommer tids nog att börja sjunka ner. Så då funderade jag först på kanske tjockare aluminium då jag har bra aluminium profiler att ha som perfekta spår för tillbehör och jiggar. Det visade sig vara väldigt dyrt då det är en beställningsvara där jag bor och man behövde köpa en hel plåt på 2kvm. Så tänkte istället ta stål i typ 5 eller 6mm tjocklek. Det lär göra det stabilare än den nuvarande plåten. Tänkte då svetsa ihop allt med kanter som jag kan fästa färlängda kanter i trä på sidan samt göra ett biesemeyer inspirerat anhåll.
Undrar dock ifall vanlig stål är tillräckligt formstabilt för detta ändamål och hur det är i jämfört med gjutjärn?
 
Problemet är att då du svetsar kantförstärkning runtom gör svetsspänningarna att bordet blir kupigt. Eftersom kanterna där du svetsar drar ihop sig blir det antingen en svacka eller en bula mitt på bordet. Det kan man lösa genom att knacka svetsfogarna medan de är varma och eventuellt flamrikta plåten men det är besvärligt och blir inte helt exakt.
Därför skulle jag föreslå att du gör en svetsad krans som du sedan bultar fast bordet ovanpå med försänkta skruvar. Jag skulle ta 10 mm plåt till bord om sågen inte skall flyttas omkring.

Svetsade konstruktioner som skall bearbetas och vara exakta i mått och därmed någotsånär likvärdiga med gjutjärn måste vara grova. Man svetsar och riktar. Sedan avspänningsglödgar man i en stor ugn där biten svalnar långsamt med jämn värme i hela biten. Efter det har man en homogen bit utan inre spänningar.

Då jag hade svetsat ihop kroppen till anhållet på min i'Invincibile T160 vertikalfräs fick jag den avspänningsglödgad på ett företag som inte längre finns i utbyte mot att jag ordnade bulla till kaffepausen åt hela gänget på verkstadsgolvet. Det blev bra:cool:
 
Ok. Ja det låter lite komplicerat att fixa till det :(
Hur är det ifall man då bara svetsar en kort bit i taget på varje sida och väntar på att det ska svalna lite innan man fortsätter? Då lär inte temperaturen bli lika hög i plåten och på så sätt minska risken för deformering? Det kommer visserligen att ta längre tid om det nu fungerart att göra på det sättet?
 
  • Gilla
Daniel_N
  • Laddar…
Det blir bättre av det men bordet blir litet kupigt endå. Svetsa ihop en ram och bulta bordsskivan i den är mitt råd.
Andra alternativet är att svetsa och avspänningsglödga och planfräsa hela bordet.
 
Har typ hittat ett ställe i Stockholm där jag kan köpa planfrästa aluminumskivor i måttbestäld storlek. Så kommer nog köra på en 10mm aluminiumskiva istället. Kommer dock ha en stålställning som skivan skruvas fast på och som själva motorn och klingan hänger på så att inte skivan riskerar att säcka ber på mitten av tyngden. Insåg att tyngden på en vettig stålskiva samt ram skulle vägt lite för mycket för att allt skulle vara eventuellt möjlig att flytta på. Typ ta ut utanför när man använder den på sommaren.
 
  • Gilla
Garderobssnickarn
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.