Hej

Är ägare till ett hus byggt 1964. 1 plan med källare, murstock i mitten av huset. Från början eldat med olja, numera eldas pellets i en modern pelletspanna. Har dränerat om källaren och fått bort all fukt från källarplanet.

Jag vill gärna förstärka ventilationen. Idag existerar ju enbart självdrag. Belastningen på badrummet blir ju annorlunda när man är 2 vuxna och 1 barn som ska duscha, bada osv dagligen. Så det är främst badrum och kök jag tänker på. Men även övriga rum.

Vet inte riktigt vart jag ska börja. Vad jag förstår så kan det vara känsligt att ändra balansen i ett äldre hus, tex ta bort värmen i skortensstocken. Någon som har erfarenheter av liknande åtgärder?
 
Köksfläkt....Paxfläkt toalettutrymmet=Frånluft.....
Öppna upp friskluftsventiler i sovrum om behovet finns..

Mvh
 
Köksfläkt
ser ut som att den är bytt för några år sen. Ser väldigt "oavancerad" ut så jag tror inte att den suger ut någon luft förutom när jag slår på den.

Paxfläkt toalettutrymmet=Frånluft
Låter som en bra ide, ska kolla på den. Har ett uttag i taket idag men kanske ska ta upp ett hål i väggen istället?

Öppna upp friskluftsventiler i sovrum om behovet finns.
Känns lite instängt i vissa rum emellanåt. Har inga synliga friskluftsventiler i tre av fyra rum, ej heller några ventilationshål på fönster. Vad är lagom att sätta in? Vore ju smutt att sätta in någon slags ventil som jag kan justera flödet.

Borde kanske ta hjälp av en ventilationsfirma för rådfrågning...
 
Jag hade liknande läge. Mina uttag i taken gick ihop uppe på skorstenen (eller ja, det är ju ingen skorsten i ordet rätta bemärkelse då det är fjärrvärme).

Där har jag monterat en utomhusfläkt som sitter som en kupa på toppen av röret. Bra då man får bort en del av motorljudet. Jag har en femstegs transformator i elskåpet som reglerar hastigheten på takfläkten (står mest på 3, men varma dagar och om man kör mycket tvätt kan jag dra på lite).

Och så har jag borrat i enkla friskluftsventilen (byggmax) i sovrummen.

Supernöjd.
 
akhagen skrev:
Jag hade liknande läge. Mina uttag i taken gick ihop uppe på skorstenen (eller ja, det är ju ingen skorsten i ordet rätta bemärkelse då det är fjärrvärme).

Där har jag monterat en utomhusfläkt som sitter som en kupa på toppen av röret. Bra då man får bort en del av motorljudet. Jag har en femstegs transformator i elskåpet som reglerar hastigheten på takfläkten (står mest på 3, men varma dagar och om man kör mycket tvätt kan jag dra på lite).

Och så har jag borrat i enkla friskluftsventilen (byggmax) i sovrummen.

Supernöjd.
Har du satt in tilluftsventiler i sovrummen? Eller utsug?
 
Vanliga enkla "hål" i väggen.

http://www.byggmax.com/se-sv/Prod/PID-25582.aspx

Enkelt gjort om du har träfasad i varje fall. Till ventilationsmotorn på taket hade jag hjälp av en ventilationsman. Kostade kanske 5 loppor inkl transformatorn. En PAX i kanalen är säkert billigare.
 
  • Gilla
Christoffer Johansson2
  • Laddar…
Det börjar klarna lite grand.

Huset byggt 1964 består av

Övervåning
2 sovrum utan någon tilluft
1 arbetsrum utan tilluft
1 vardagsrum med öppen spis
1 kök med köksfläkt och tillluft till skafferiet (förmodar att man vill åt kylan på den kallare årstiden)
1 badrum med en frånluftsventil som går till murstocken

Källaren
toalett med tilluftsventil
hobbyrum med tilluftsventil
garage med tilluftsventil i garagedörrarna
pannrum (peletspanna) med tilluftsventil
matkällare med tilluftsventil
tvättstuga med tilluftsventil

Planen hittills
1. Ta in en firma för rådfrågning som kan mäta på min köksfläkt och kolla min kanal från badrummet
2. Sätta in en PAX-fläkt i badrummet alternativt en kanalfläkt om firman föreslår det
3. Sätta in tilluftsventiler med pollenfilter i de två sovrummen och arbetsrummet
4. Sättai n ne PAX-fläkt i tvättstugan
5. Byta ut samtilga tilluftsventiler i källaren till sådana som går att justera flödet
 
Jag är feg vad gäller luft/vatten/fukt/el.

Ta hjälp. Jag var modig i mitt hus tack vare att en granne med identiskt hus gjort dessa insatser tidgare med framgång.

Allt påverkar ju vart kondens mm tar vägen. tror jag, och därför tar jag hjälp.
 
Om inte budgeten sätter stopp skulle jag gå på ett FTX-system. Då får du perfekt ventilation och kan balansera den för att slippa oönskade effekter.
Det kostar förstås lite mer. Men det ger också ett bra resultat.
 
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.