Vi har i vårat hus frånluftventilation. Utsug i badrum, tvättstuga, klädkammare och kök. Via köksfläkten kan vi slå på högre hastighet på ventilationssystemet. Men detta är ej tillräckligt vid längre och varma duschar. Min tanke är att montera en paxfläkt eller liknande rakt igenom yttervägg i badrummet för att få ut fukt snabbare. Tänker jag rätt eller kan man ställa till med nåt konstigt med tanke på att vi redan har frånluft i badrummet. Detta med ventilation har jag väldigt dålig koll på. Tacksam för seriösa svar
 
Behöver kanalerna rensas?
Låter otroligt om det är aktiv ventilation inte orkar driva ur från badrummet.
 
Ja kolla om det behöver rensas.
I princip tror jag det går bra att sätta ett extra frånluft. Jämför med kontor/offentliga lokaler med flera frånluft i samma rum. Kolla även på kanalfläkt som alternativ
 
Vi har bott i huset i mindre än ett år. så rensning kan det alldeles säkert vara dags för. Får börja med det
 
Man kan ju också fundera på hur systemet är injusterat. För det behöver du hyra en luftflödesmätare eller ta dit någon som gör sånt, gärna efter rensning. Flödet i bef. Frånluft ska såklart räcka. På frånluftsdon kan man justera flödet genom att skruva på tallriken på ventilen. Det som händer då är att flödet minskar eller ökar beroende på åt vilket håll du skruvar. Men ökar du flödet i en ventil minskar flödet i övriga, därför ska en injustering göras så att man får rätt flöden i varje utrymme.
 
  • Gilla
BirgitS
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.