Hej,

Jag bor i ett äldre hus från 50-talet. Det finns ventiler i källaren (för att släppa in luft misstänker jag) och frånluft på mellanplan i badrum och vid köksfläkten. Det finns även en "skorsten" i ett sovrum på mellanplan som jag misstänker att värmen ska tiga upp genom för att skapa en ventilation. På övervåningen finns inga ventiler förutom självdrag på "kattvinden". Jag antar att det ändå sipprar ut luft genom otätheter i det gamla huset.

Det finns en elpanna i källaren. Jag misstänker att det fanns en oljepanna när huset byggdes? Jag har numera även kompletterat med en luftvärmepump i källaren (gillestugan) eftersom det är där som huset drar in mest kalluft och värmen stiger.

På vintern så fungerar det här kanonbra. Jag värmer med värmepumpen till 24 grader i gillestugan och behöver endast lite stödvärme i resten av huset.

På sommaren så upplever jag att allt blir lite baklänges. Källaren är svalast, speciellt om man kör värmepumpen på AC-läge. Värme stiger, men huset är ju redan som varmast på övervåningen. Luften i källaren blir unken, dock torr på grund av luftvärmepumpen.

Går det att ventilera övervåningen för att på något sätt skapa undertryck som trycker ut den 32 gradiga värmen och får start på självdraget så att huset börjar suga luft i källaren igen? Jag har ingen lust att bygga om hela huset, eller göra stora ingrepp i ventilationen.

Källare, 22 grader
Mellanplan, 26 grader
Övervåning, 32 grader
Värmen stiger...
 
Krokben
Du kan ju kolla på en el eller vinddriven fläkt som du sätter på skorstenen? Då ger du huset liknande om inte samma förutsättningar som det var byggt för. Sen kommer du garanterat alltid ha högre temperatur på övervåningen, för som du säger, värme stiger.
 
Har gjort det krokben föreslår, dvs satt en fläkt på skorstenen. Blev en otrolig skillnad i luft när den slogs på
 
  • Gilla
Cg270 och 1 till
  • Laddar…
Har man 32°C på övervåningen och t.ex. sovrum där så behövs det en luftkonditioneringsanläggning för att ordentligt kunna få ner temperaturen. Bara ventilationen räcker inte. Det behövs öppna fönster och åtminstone vissa dörrar samt tvärdrag på kvällen. Kan kännas osäkert att sova så på natten. En bra luftluftvärmepump med hög kylkapacitet kostar ca 15 - 20 tkr inkl installation.
 
Krokben Krokben skrev:
Du kan ju kolla på en el eller vinddriven fläkt som du sätter på skorstenen? Då ger du huset liknande om inte samma förutsättningar som det var byggt för. Sen kommer du garanterat alltid ha högre temperatur på övervåningen, för som du säger, värme stiger.
Vi har en öppen spis (energikasett) i källaren som används sporadiskt på vintern. Går det att placera fläkt på skorstenen då?

Jag ser också att det skulle vara fint med AC på övervåningen. Vi vädrar ju naturligtvis kvällstid, men det hade varit trevligt att få igång det naturliga ventilationsflödet, även sommartid. Men det blir nog svårt ser jag..
 
Krokben
O ollei skrev:
Vi har en öppen spis (energikasett) i källaren som används sporadiskt på vintern. Går det att placera fläkt på skorstenen då?

Jag ser också att det skulle vara fint med AC på övervåningen. Vi vädrar ju naturligtvis kvällstid, men det hade varit trevligt att få igång det naturliga ventilationsflödet, även sommartid. Men det blir nog svårt ser jag..
Absolut, finns fläktar som klarar ett par hundra grader!
 
Vad heter denna typ av fläkt som föreslås här? Jag behöver verkligen hitta nåt som får igång draget i skorstenen speciellt under de varma månaderna då luften står stilla i stort sett hela huset fastän jag har tillufter i varje rum där tilluft ska tas och Pac calima i alla frånluftsbetniler
 
Finns rökgasfläktar som klarar 200°C. De sätter man på den pipa i skorstenen som tillhör kaminen/pannan. https://soliduct.se/rokgasflakt-zrs-170.htm Andra pipor i skorstenen är t.ex. frånluft från kök, tvättstuga etc. Egentligen skulle de också behöva fläktar då om jag förstår ditt önskemål rätt.
 
Har ej kamin så min fråga gällde att förbättra draget i frånluftsventilerna som finns i skorstenen
 
Har problem med ventilationen. Skickar detta klipp från idag på en tilluft som finns i vardagsrummet. Den agerar plötsligt som en frånluftdon. Det är samma problem i hela huset vid de tilluftsventiler som finns dvs att det typ pulserar och blir både som från luft och tilluft. Vad kan detta bero på?
 
Krokben
Tjusningen med självdrag. Har du fläktar för frånluften som "suger" blir det inte sådär men har du inte det kan den beté sig sådär.
 
Jo då frånluftsfläkt finns men jag bor i ett hus med flera vån/etapper. Källare/tvättstuga med tilluft i hobbyrum och 2st frånluft i badrum/tvättstuga. Sedan ett förråd med tilluft och frånluft. Sedan 1vån upp tilluft i vardagsrummet plus köksfläkt i anslutande kök som endast är igång vid matlagning. Sedan vån upp två sovrum med tilluft och badrum med fläkt i frånluftskanalen. Sedan sovrum i vindsvåning med tilluft en trappa upp som Jag har stängt igen då den blir högst upp och ibland tenderar att fungera som en frånluft och jag vill inte få upp dålig luft här.
 
  • Väggmonterad ventilationsfläkt i vit färg ovanför ett rutigt kakelgolv.
    Inloggade ser högupplösta bilder
    Skapa konto
    Gratis och tar endast 30 sekunder
Krokben
Har du paxfläktar där du har frånluft alltså? Blir inga direkta flöden med paxfläktar, råkar det blåsa mycket hos dig? Har man t ex frånluftskanaler i en murstock med en fet fläkt på skorstenen så borde det inte rimligtvis bli sådär.
 
Yes 3st paxfläktar (tvättstuga/förråd/badrum) för att forcera frånluften. Frånluftskanaler som går i murstock alltså. Funderat på en såndär takfläkt typ systemair som man har på skorstenen vid kanalerna för att föröska få naturligt drag på så viss. Kan det vara något?
 
Krokben
M mili1983 skrev:
Yes 3st paxfläktar (tvättstuga/förråd/badrum) för att forcera frånluften. Frånluftskanaler som går i murstock alltså. Funderat på en såndär takfläkt typ systemair som man har på skorstenen vid kanalerna för att föröska få naturligt drag på så viss. Kan det vara något?
Ja, det skulle jag säga är det bästa. Någon annan här kanske har bättre idéer men bekanta som gått från olja/pellets/ved har löst ventilationen helt med en fläskig fläkt på skorstenen, någon har installerat FTX men det är en annan historia.
 
  • Gilla
mili1983
  • Laddar…
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.