Hej!

Jag och sambon har precis köpt hus för första gången. Vi flyttar in om en månad. Spännande, läskigt, kul och lite stressigt.

Huset är 1 1/2 plans med källare från 1942, renoverat 1997-98. Ventilationen är självdrag. Det är tilläggsisolerat, och finns 3-glas isolerfönster överallt förutom i källaren. Vid varje fönster finns en liten ventil. Rör från köksfläkten går upp i murstocken. I badrummet på ovanvåningen där duschen är finns tallriksventil. Tror även det sitter någon till tallriksventil mot murstocken på nedervåningen, men lite osäker på om jag inbillat mig det..

Värmesystemet byttes till jordvärme 2006, och det är vattenburet till radiatorer på varje plan.

I besiktningen vi lät utföra så står det "Mikrobiell påväxt noterades i begränsad omfattning på underlagstaket", med bild: Mörkt vindsutrymme med träbjälkar, skivor och isoleringsmaterial. Dimmig, sliten och outnyttjad atmosfär.
Inloggade ser högupplösta bilder
Skapa konto
Gratis och tar endast 30 sekunder


Om jag förstått vad besiktningsmannen sagt orsakas detta av att det kommer upp varm fuktig luft från boningsplan till kallvinden.
Så till frågan, är bättre ventilation lösningen?

Det finns ingen kamin i huset så skorstenen värms inte upp. Vi planerar att sätta in en kamin för att elda på vintern då jag kan fixa billig ved, men vet inte hur snabbt vi kan prioritera det eller få det gjort. Vet inte ens om skorstenen är i gott nog skick i dagsläget. Men om vi får in en kamin, hade det kunnat räcka?

Men om vi bortser från kamin. Hade det då hjälpt med något så litet som att sätta in en fuktaktiverad frånluftsfläkt på badrummet istället för tallriksventilen?

Eller jag kanske borde kolla på avfuktare för vinden istället?

Hoppas någon vänlig vill bidra med kunskap! 😄
 
S
Ser ut som att ventilationsröret i eternit läcker varm fuktig luft. Ta och försök täta skarven med lite bygg-fog eller liknande...
 
Tycker det ser ut som det behöver tätas där runt ventilationskanalen och genomföringen i bjälklaget. Kanske fogskum skulle fungera? Sedan går det att tvätta bort det svarta med någon bra tvättlösning mot mögel.
 
Vore ju väldigt trevligt om det var så enkelt, tack så mycket för svaren!
 
Vad är det för isolering?
 
M MagHam skrev:
Vad är det för isolering?
Vet inte tyvärr. Menar du det som sitter vid röret, vilken betydelse har det tro? Jag kan nog ta reda på vad som sitter där. 😁
 
Äldre hus med dålig ångspärr/broms behöver en isolering som kan agera som fuktbuffert över säsongen. Det kan inte mineralull. Så det har betydelse.
Du ska snart få ett par andra praktiska tips också ;)
 
  • Gilla
L0ke
  • Laddar…
Du bör ha en fläkt i badrum och ev tvättstuga oxå, annars får du inte tillräckligt luftombyte i huset.
 
  • Gilla
MaxHugo och 1 till
  • Laddar…
Tvåa på bollen här med ventilation i badrum.Jag har självdrag i huset i övrigt men installerade en kanalfläkt på vinden som suger ur ventilationskanalerna i de båda badrummen.
Här måste man dock se upp så att det inte skapas så mycket undertryck i huset att den övriga ventilationen avstannar eller t o m backar.
Måttligt utsug och säkrad tilluft behövs. Men det gör dundernytta. Speciellt om man har tonårsbarn som duschar typ 4 ggr om dan.
 
  • Gilla
L0ke
  • Laddar…
MaxHugo
Hej!

Har samma typ av hus fast med installerad kamin. På vår besiktningar fick vi också "Mikrobiell påväxt finns på underlagstaket. Fick även detta i protokollet:
Vanliga åtgärder är att täta mot vindsutrymmen och förbättra inomhusventilationen (tilluft ska
helst finnas i alla "torra" utrymmen och fläktar i våtutrymmen, helst med kontinuerlig drift som sedan
ökar vid fuktpåverkan).

Han sa att det är viktigt att hålla koll på är att inte påväxten ökar, den som sitter där idag kan vara "inaktiv" i 20år. Så ska man vara försiktig att ända ventilationen, så det inte blir värre. Så vart/vartannat år tar jag en bild på vår påväxt och jämför det med föregående bild.

Det vi gjorde var att isolera bättre från ovanvåningen in till kattvinden, så mindre värde gick in där på vinden.
Vi har även installerat PAX fläktar som är fuktighets aktiverade i våra badrum, sen även en avfuktar i källaren där vi har tvättstugan (stängde tilluftsventiler)

Besiktningsmannen tipsade även om att avvända Mögel-Fri eller liknade om man vill ta bort påväxten.
 
  • Gilla
L0ke
  • Laddar…
Produkter som diskuteras i tråden
Vi vill skicka notiser för ämnen du bevakar och händelser som berör dig.